Cantargia erhåller patentgodkännande från USPTO avseende IL1RAP i solida tumörer

Det amerikanska patentverket United States Patent and Trademark Office (”USPTO”) har utfärdat ett formellt godkännande avseende Cantargia AB:s (”Cantargia”) patentansökan för IL1RAP som målmolekyl för antikroppsterapi av flera typer av solida tumörer.  Godkännandet följer det Notice of Allowance som utfärdades och kommunicerades i juni 2016.

Det godkända patentet med nummer US 9,403,906 B1 som är planerat att publiceras den 2 augusti, 2016, avser Cantargias metod att utnyttja IL1RAP som målmolekyl för behandling av ett flertal olika solida tumörer. Patentet ger skydd till och med 2032 och omfattar behandling av flera vanliga former av solida tumörer, såsom bröstcancer, tarmcancer, lungcancer och malignt melanom.

”I och med att USPTO har godkänt detta patent har Cantargia patentskydd på de tre tveklöst största marknaderna för läkemedel – USA, Europa och Japan. Patentet är betydelsefullt både för utvecklingen av vår produktkandidat CAN04 liksom vår framtida patentportfölj”, säger Göran Forsberg, VD på Cantargia.

Certified Advisor: Sedermera fondkommission

Denna information är sådan information som Cantargia är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 juli 2016 kl. 08.30.