Cantargia ingår produktionsavtal med Glycotope Biotechnology för CAN04

Cantargia AB och Glycotope Biotechnology GmbH har ingått avtal avseende produktion av Cantargias läkemedelskandidat CAN04. CAN04 är en antikropp inriktad mot målmolekylen IL1RAP vilken uttrycks på både cancerstamceller och mogna cancerceller. Genom avtalet kommer Glycotope Biotechnology att bli Cantargias partner för produktion av CAN04 till kliniska studier i cancerpatienter.

Glycotope Biotechnology kommer att ansvara för processutveckling och tillverkning enligt GMP (Good Manufacturing Practices) och kommer att producera CAN04 för användning i både framtida toxikologiska studier och kliniska prövningar.

”Samarbetet med Glycotope Biotechnology är en av hörnstenarna under utvecklingen av CAN04. Vi ser fram emot att arbeta ihop med Glycotope Biotechnology” säger Göran Forsberg, VD på Cantargia.

”Att vara delaktig i att föra Cantargias läkemedelskandidat in i kliniska studier innebär en stor möjlighet för Glycotope Biotechnology som kontraktstillverkare av innovativa biologiska läkemedel”, säger Franzpeter Bracht, COO på Glycotope Biotechnology.

Cantargia AB (publ CANTA) (556791-6019) är ett bioteknikbolag som utvecklar en antikroppsbaserad cancerbehandling vilken attackerar både cancerstamceller och mogna cancerceller. Originalupptäckten från forskargruppen bakom Cantargia var överuttryck av en specifik målmolekyl, ”IL1RAP”, hos cancerstamceller från patienter med leukemi, vilken inte återfinns hos normala stamceller i benmärgen. Antikroppen, riktad mot IL1RAP, har i prekliniska studier (in vitro och in vivo) visat två potentiella verkningssätt som kompletterar varandra. Bolaget har valt en produktkandidat för kommande studier i människa. Prekliniska försök med Cantargias antikroppar visar på en potent antileukemisk effekt. Parallella studier har visat ett ännu högre uttryck av IL1RAP i vissa solida tumörer. Under 2015 kommer Cantargia att genomföra de studier som krävs för att få starta kliniska prövningar.

Sedermera Fondkommission är Cantargias Certified Adviser.

Om Glycotope Biotechnology
Glycotope Biotechnology GmbH är en erfaren kontraktstillverkare av aktiva biologiska läkemedelssubstanser. Verksamheten omfattar även processutveckling, formulering, fyllning av färdig produkt och andra relaterade tjänster. Glycotope Biotechnology arbetar med projekt från tidig fas till sena kliniska prövningar och producerar även en in vitro-diagnostisk produkt för marknaden. Den integrerade servicen levererar produkt för kliniska prövningar, marknadsintroduktion och försäljning. Glycotope Biotechnology erbjuder sina kunder processutveckling, tekniköverföring, upp-skalning och tillverkning enligt GMP, inklusive kvalitetssäkring, bioanalyser och regulatorisk support. Anläggningen i Heidelberg är designad för produktion av glycoproteiner, antikroppar och fusionsproteiner i flera tillverkningslinjer i skala upp till 1000 L fermentationsvolym för både fed-batch och kontinuerliga (perfusion) bioprocesser.

För ytterligare information, kontakta:

Cantargia AB
Dr. Göran Forsberg, VD