Redeye - Caperio: Fortsatt transformation

Caperios Q3-rapport kom in något under våra förväntningar med en omsättning som uppgick till 253 miljoner kronor (förväntat 270 miljoner kronor). Bruttomarginalen på 17,3 procent var även den något under förväntningarna (förväntat 20 procent). Den var driven av fortsatt hög hårdvaruförsäljning och prispress, som sannolikt kompenserades av högre tjänsteförsäljning. EBIT blev 0 miljoner kronor mot förväntade 6 miljoner kronor – huvudsakligen på grund av en lägre bruttomarginal samt lägre försäljning. Bolaget har genomgått ett antal ledningsförändringar i år och optimeringsprocesserna fortsätter mot lönsamhet i kundstocken. Caperio fortsätter samtidigt en successiv övergång mot att öka tjänsteleveranserna.  Risken på nedsidan är begränsad eftersom bolaget i princip handlas till vårt bear case-scenario på 16 kronor per aktie. Vi förväntar oss att en stegvis övergång till tjänstesegmentet som kan leda till en marginalexpansion på sikt.  Läs mer i analysen nedan.

Den fullständiga analysen i PDF-format: http://goo.gl/Omj7jg

Detta är ett pressmeddelande från Redeye. Läs fler analyser på www.redeye.se.