Nu lanseras fintechbolaget Capital.com i Sverige

Report this content

Fintechbolaget Capital.com lanseras nu i Sverige. Bolaget erbjuder ett användarvänligt alternativ till traditionella CFD-handelsplattformar med hjälp av innovativ AI-teknik som stödjer investerare i sina beslut och hjälper dem att undvika känslomässiga felbeslut.

Plattformen innebär en möjlighet att handla över hundra finansiella instrument, inklusive index, råvaror, aktier och kryptovalutor. Men den stora nyheten ligger i bolagets AI-teknik - SmartFeed - som är byggd för att hjälpa användarna att ta smartare och bättre underbyggda beslut. AI-lösningen är personligt utformad och hjälper till att få bättre beslutsunderlag. Den analyserar även användarnas handelsmönster och varnar för köpmönster och risktagande som enligt systemet haft bevisad negativ inverkan på investerares handelsresultat.

- Vårt mål är att göra finansvärlden mer tillgänglig, engagerande och användbar. Vår plattform är byggd för att vara användarvänlig och med kundens behov i fokus. Vi har dessutom byggt in ny teknik i systemet för att underlätta för våra användare att ta smarta och väl underbyggda investeringsbeslut, säger Ivan Gowan, vd på Capital.com.

SmartFeed är utformad för att öka användarnas medvetenhet om sina känslomässiga handelsmönster, deras eventuella fördomar och därefter ge dem skräddarsydd information med hjälp av innovativ AI-teknik. Allt detta för att Capital.com eftersträvar en kultur som främjar smartare och mer ansvarsfulla sätt att investera.

Capital.com välkomnar ESMA:s nya regler

Capital.com skapades med kunderna i fokus. Bolaget är också den första CFD-handelsplattformen som helt följer de nya reglerna från europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (ESMA). Bolaget har valt att införa reglerna innan det faktiska införandet för att visa hur viktigt det är med ansvar och etik i branschen.

ESMA har tagit fram en rad åtgärder för att skydda retail traders från ohållbara eller oförutsedda risker. De nya reglerna kommer att gälla från och med den 1 augusti, under en tre månader lång testperiod. Det handlar bland annat om skydd mot negativa hävstångseffekter för att hindra att personer förlorar mer pengar än de investerat, utökat skydd vid stängning av enskilda positioner samt förbestämda högstanivåer för hävstångseffekter som speglar volatiliteten i tillgångsslag. ESMA har också bestämt att reklam inte får innehålla ekonomiska incitament när man öppnar ett konto. Det måste dessutom finnas en varningstext som berättar om de historiska vinstmöjligheterna.

Vi upplever att förändringarna som ESMA föreslagit överlag är förnuftiga och merparten har redan funnits hos oss. Det här är något som speglar hela vår företagskultur, där vi hela tiden värnar om att våra kunder ska få en rimlig avkastning. Skydd mot negativ kapitalutveckling, margin closeout och en ansvarsfull marknadsföring har varit standard sedan vi lanserades, säger Ivan Gowan, vd på Capital.com

Kontakt:
Ola Söderlind, Spotlight PR
E-post: ola.soderlind@spotlightpr.se

Om Capital.com:
Capital.com är ett nydanande fintechbolag med en mission att göra finansvärlden mer engagerande, tillgänglig och användbar. Med en prisbelönt finansiell handelsplattform som finns på webben och som app, använder den patentsökande teknik för att revolutionera handelsvärlden.

Plattformens SmartFeed hjälper till att upptäcka kunders handelsmönster och rekommenderar personligt innehåll för att hjälpa handla smartare.

Det ultimata målet är att förbättra kunders handel genom att utbilda. Därför erbjuder Capital.com finansiella utbildningar, videor, frågesporter med mera genom sin investerings app.

Ytterligare information:
Hemsida: https://capital.com/
Facebook: https://www.facebook.com/capitalcom/
Twitter: https://twitter.com/capitalcom
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/capital.com/

Det är riskabelt att handla och du kan förlora hela ditt investerade kapital
Företaget är licensierat av CySEC, licens 319/17.