GLUCOMANNAN-FIBERN HAR GODKÄNTS SOM BANTANDE LIVSMEDEL

EU godkände forskningen gällande en kostfiber, som ger bantningen tilläggsfart.

Baserat på vetenskaplig forskning har Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet EFSA godkänt den bantande verkan av glucomannan-fibern, som härstammar från konjakknölkallans rot, tillsammans med en diet med lågt energiinnehåll. EFSA:s utvärdering godkändes i EU-parlamentet 25.5. och förordningen träder i kraft i alla EU-länder 14.6. För godkända hälsopåståendens del kan konsumenterna i fortsättningen allt bättre lita på att produkternas marknadsföringspåståenden baserar dig på gedigna vetenskapliga bevis.

För att få status som hälsopåstående måste det finnas gedigna vetenskapliga bevis. Konsumenten blir lätt förvirrad i den brokiga mångfalden av speciellt kosttillskott och bantningspreparat. Situationen kommer att bli klarare efter 29.12.2012 när produkter bara får marknadsföras med godkända hälsopåståenden.

Glucomannan-kostfibern extraheras från växten Amorphophallus konjac, som både växer vilt samt odlas i Asien. Effekten hos fibern, som sväller till ca 300 gånger sin ursprungliga volym i magen, kan jämföras med en gastric bypass-magsäcksoperation. Konjac-glucomannan-fiber som intas regelbundet före måltider fyller magen och minskar mängden näring som efter det intas på ett mycket naturligt sätt, eftersom magen fylls av en mindre mängd.

EFSA godkände också glucomannan-fiberns kolesterolnedsättande verkan, d.v.s. konjac-glucomannan-fibern stöder blodets normala kolesterolvärden. Ett högt kolesterolvärde har negativ inverkan på blodtrycket, fettomsättningen, blodets koaguleringsfaktorer och kroppens infektionsreaktioner. Fetma och högt kolesterol går ofta hand i hand och utgör en klar risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Konjac-glucomannan-fiberns konstaterade bantande verkan är en god nyhet för alla överviktiga. Alla som bantar vet hur man borde äta eller röra på sig, men det är en enorm utmaning att ändra sina egna matvanor och -preferenser. Konjac-glucomannan, som innehåller rikligt med naturfiber, stöder hälsosamma matvanor genom att den leder till att man äter ofta men mindre åt gången och sörjer för tarmens goda, normala funktion. Intagandet av måltider med jämna mellanrum minskar på variationen i blodsockervärdena och tyglar småätandet.

- Det handlar inte om en mirakelfiber som trollar bort kilona. Konjac-glucomannan-fibern erbjuder överviktiga som strävar efter en permanent bantning ett nytt effektivt arbetsredskap och stöd på vägen mot hälsosammare matvanor och bestående förändringar i levnadssättet. Den högklassiga glucomannan-produkten, som klassificeras som livsmedel, tillverkas bara av de renaste råvarorna, påminner vd Lissu Suursalmi från Mezina Oy, som importerar naturprodukter.

Tilläggsinformation:

Mezina Oy, Lissu Suursalmi, 050 5638372, ls@mezina.com, www.mezina.fi

Bilder för redaktionellt bruk: finland@mezina.com

Hälsopåståenden som godkänts av EFSA:

Glucomannan:

Aktuellt register över hälsopåståenden som EU godkänt:

Mezina AS är ett danskt familjeföretag, som redan i 30 års tid har utvecklat och producerat högklassiga kosttillskott för den nordeuropeiska marknaden. Koncernens dotterbolag i Finland, Mezina Oy, är medlem i Luontaistuotteiden Tukkukaupan Liitto. Mezinas produkter säljs i över 700 naturprodukts- och hälsoaffärer, på naturproduktsavdelningar och i apotek.