car2go lanserar globalt pilotprojekt med elbilar i Madrid

Report this content

Den internationella bildelningstjänsten car2go som för snart ett år sedan lanserades i Stockholm etableras nu i ytterligare europeisk stad, Madrid. Totalt finns nu tjänsten i 16 europeiska städer och 31 städer globalt. För första gången har car2go nu även utvecklat en infrastruktur för snabbladdning av elbilar.

car2go som är marknadsledande inom bildelning lanseras nu i Madrid med 350 elbilar och samtidigt har företaget för första gången utvecklat en infrastruktur för snabbladdning i form av hubbar runt om i staden.

- För att bättre kunna stödja, utveckla och utforska eldriven mobilitet i bildelningssyfte, bestämde vi oss för att utveckla en helt ny infrastruktur av laddningsstationer. Madrid är den fjärde staden vi finns med elbilar, men den första där vi också utvecklar laddningsinfrastruktur så för oss blir det ett globalt pilotprojekt för mer miljövänligt bilanvändande i urbana miljöer, säger Thomas Beermann, VD för car2go Europa.

car2go var den första bildelningstjänsten utan fasta hyrstationer. I Stockholm finns 250 bilar utplacerade i innerstaden och närförorter, samt på Bromma och Arlanda flygplats. Medlemmar som behöver en bil, lokaliserar närmaste ledig bil genom car2go-appen, bokar bilen för upphämtning inom 30 minuter, kör i väg och lämnar sedan bilen var som helst inom car2gos område.

För att bli medlen krävs att man är över 18 år och har haft körkort i minst ett år. En inträdesavgift på 200 kr betalas (för närvarande, till 31 december är inträdesavgiften gratis i Stockholm) och efter det betalar man bara när tjänsten används (4kr/minut). Som medlem kan man använda car2go i alla städer där tjänsten finns. Registrering sker på webben eller i appen.

För ytterligare information

Malin Jansson – Burson-Marsteller Stockholm på uppdrag av car2go|+46(70)634 1516 |malin.jansson@bm.com

Isabel Eipper - car2go Europe GmbH | +49 (711) 17 36810 | isabel.eipper@daimler.com

Om car2go

car2go är en marknadsledande bildelningstjänst som ägs av Daimler AG. Med car2gos bildelningskoncept kan Smartfortwo-bilar hyras var som helst, lättillgängligt, flexibelt, och till prisvärda minutpriser. Bilarna hittas, reserveras och bokas via en smartphone-app. car2gos tjänst har funnits sedan 2008 och är i nuläget tillgänglig i 31 städer världen över (16 i Europa och 15 i Nordamerika). Tjänsten kan användas över landsgränser inom Europa och Nordamerika. Den totala flottan består av 14 000 Smartfortwo-bilar – varav 1 650 är eldrivna. Fyra städer har endast elbilar (Stuttgart, Amsterdam, San Diego och Madrid). Således är car2go en av de största leverantörerna i elbilsbilpoolsektorn. Över en miljon kunder har tillsammans använt sig av tjänsten över 40 miljoner gånger. car2gos huvudkontor ligger i Leinfelden-Echterdingen, i närheten av Stuttgart, Tyskland.