Nu smyglanseras car2go i Stockholm

Report this content

• Stockholm blir den 30e staden för den helt flexibla bildelningstjänsten car2go
  • Tjänsten låter användaren transportera sig från punkt A till punkt B utan att behöva tänka på att lämna tillbaka bilen vid en fast station.
  • Stockholm första stad i världen där car2gos nya funktion testas: hela uthyrningsprocessen sker via en smartphone.

STOCKHOLM – Nu smyglanseras car2go, en helt flexibel bildelningstjänst, i Stockholm. Inledningsvis placeras 100 bilar ut runt om i staden; under första kvartalet 2015 utökas flottan till 250 bilar. Stockholm blir även första car2go-stad i världen med en helt ny funktion: hela uthyrningsprocessen sker via en smartphone.

car2go är en bildelningstjänst utan fasta hyrstationer. Tjänsten ger alla stockholmare möjligheten att transportera sig från punkt A till punkt B, utan att behöva tänka på att lämna tillbaka bilen vid en fast station. Bilarna lokaliseras och bokas direkt på gatan, via en smartphone-app eller via car2gos hemsida – och lämnas sedan tillbaka var som helst inom det 25 kvadratkilometer stora verksamhetsområdet.

”Svenskarnas intresse för delade tjänster är stort, och vi är mycket glada över att kunna lansera car2go här i Sverige. Vi ser att smarta telefoner blir en allt större del av vår vardag, så därför är Stockholm vår första stad med en helt smartphonebaserad uthyrningsprocess”, säger Peter Ahlgren, Location Manager för car2go Sverige.

Stockholm på tur efter Köpenhamn

Tidigare i höstas lanserades car2go i Köpenhamn, och nu är alltså Stockholm näst på tur i Skandinavien. Användarna kan registrera sig på car2go.com, och slutför sedan registreringen i car2gos shop i Parkaden på Regeringsgatan 47 i Stockholm.

100 bilar placeras inledningsvis ut på en 25 kvadratkilometer stor yta, inklusive Stockholms innerstad samt ett antal kringliggande områden. Under första kvartalet 2015 utökas flottan sedan till 250 bilar. Lanseringen i Stockholm innebär att car2go nu är aktiva i åtta länder, och planen är att fortsätta expandera nätverket under resterande del av 2015.

Ny teknik testas i Stockholm för första gången

Stockholm blir även först ut med car2gos nya, helt smartphonebaserade uthyrningsprocess. Användarna kan både lokalisera och boka lediga bilar via car2go-appen, och öppnar sedan bilarna med hjälp av sina smartphones. För att påbörja hyran knappar användaren in sin personliga PIN-kod i appen, följt av en PIN-kod som visas på en display på bilens vindruta. Efter detta behöver användaren bara godkänna att bilen är städad och inte har några skador, innan bilen kan börja användas. Processen för att sedan avsluta hyran sker helt automatiskt 15 sekunder efter att dörren har stängts.

På väg att bli världens ledande, helt flexibla bildelningstjänst

Med över 900 000 kunder i totalt 29 städer i Europa och Nordamerika är car2go på väg att bli den ledande bildelningstjänsten i världen. Den totala flottan består av 12 000 miljövänliga Smart Fortwo-bilar – inklusive 1 250 helt eldrivna versioner. Kunderna har tillsammans använt tjänsten över 27 miljoner gånger hittills och i snitt påbörjas en ny hyra varannan sekund.

För mer information, vänligen kontakta:

Burson-Marsteller för car2go Sverige:

Erik Granström
+46(0)76 546 12 15
erik.granstrom@bm.com

Presskontakt, car2go:

Andreas Leo
andreas.leo@daimler.com

Mer information om registreringen:

Stockholmare kan redan nu registrera sig på www.car2go.com och bli bland de första att testa tjänsten i Sverige. car2go bjuder på valideringsavgiften om 200 kr under december månad, samt erbjuder 30 gratisminuter.

För mer information, vänligen besök:

www.car2go.com, www.media.daimler.com