Cardo expanderar i Kina

Cardo expanderar i Kina Cardos affärsområde Door utökar sin verksamhet i Kina genom etablering av ett helägt dotterbolag i Kunshan i närheten av Shanghai. Bolaget, med inledningsvis ett 30-tal anställda, kommer att svara för såväl lokal sammansättning som marknadsföring av Cardo Doors produktprogram. Det nya bolaget, Crawford Door (Kunshan) Ltd, skall svara för sammansättning och försäljning av industriportar och dockningsprodukter, d v s lastbryggor, vädertätningar och lasthus, samt villagarageportar. Säljkontor öppnas samtidigt i Beijing och Shanghai, vilka kommer att kompletteras med lokala och regionala distributörer. VD i bolaget blir Cardo Doors Asien-chef Royne Kristensson. 1997 bildade Cardo Door ett majoritetsägt joint-venture bolag tillsammans med Shenyang Liming Aluminum Doors and Windows i den nordöstra provinsen Shenyang. Denna verksamhet, som hittills är av begränsad omfattning, avser sammansättning och marknadsföring av portar i främst provinserna Heilongjiang, Jilin och Liaoning. Etableringen av det nya bolaget i Shanghai-området, där omfattande lokala och internationella investeringar sker, är ett led i Cardo Doors fortsatta satsning på den stora kinesiska marknaden. Cardo Door, som omsätter mer än 4 miljarder kronor, är ett affärsområde i Cardokoncernen och ledande i Europa inom tillverkning och service av industriportar och dockningssystem samt en av de största tillverkarna av villagarageportar. De största varumärkena för industriportar och dockningsutrustning är Crawford, Clever, Hafa, Faltec, Alsta och Allhabo. Villagarageportarna marknadsförs under varumärkena Normstahl, Crawford och Car-In. Malmö den 22 november 1999 Cardo AB (publ) För ytterligare information kontakta: Kjell Svensson, VD, tel 040-35 04 53, 35 04 00 Christer Roskvist, informationschef, tel 040-35 04 25, 35 04 00 Cardo är en internationell verkstadskoncern som omsätter mer än 9 miljarder kronor. Cardo har en stark position på marknaderna för portar, pumpar och tågbromssystem. Cardo har dotterbolag i ett 30-tal länder med tyngdpunkten i västra Europa och antalet anställda är ca 7.400. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/22/19991122BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/22/19991122BIT00370/bit0002.pdf