Cardo får order värd 105 Mkr på bromsar och service i Australien

Cardo får order värd 105 Mkr på bromsar och service i Australien Cardos affärsområde Rail skall leverera de kompletta bromssystemen till det nya Millennium-tåget, som kommer att trafikera Sydneys förorter. Ordern är värd 105 Mkr och omfattar förutom bromsarna till 81 eldrivna tågvagnar även underhåll av utrustningen under en 15-årsperiod. Option finns på ytterligare 120 vagnar och en förlängning av underhållsperioden. Underhållskontraktet svarar för ca 60 Mkr av ordervärdet och är det största i Cardo Rails historia vad gäller omfattning och tidsperiod. - Vi vill öka eftermarknadsandelen betydligt i vår verksamhet och underhållskontraktet är därför en framgång och ett viktigt steg i linje med vår strategi, säger Cardos VD och koncernchef Kjell Svensson. - Den här ordern stärker också ytterligare vår ledande position i Australien som leverantör av bromssystem för persontåg. Beställare är vagnbyggaren Clyde Engineering i Sydney och slutkunden City Rail, som svarar för tågtrafiken i Sydneys förorter. I kontraktet finns en option på ytterligare 120 vagnar och en förlängning av underhållsperioden. Bromssystemen kommer att levereras med början 2000 fram t o m 2002. Första tåget tas i bruk i början av 2001. Cardo Rail är ett affärsområde i Cardokoncernen och en av världens största tillverkare av bromssystem och bromskomponenter till spårbundna fordon. Omsättningen uppgår till ca 2,5 miljarder kronor och antalet anställda till ca 2.000. Marknadsföringen sker främst under varumärket SAB WABCO. Malmö den 11 januari 2000 Cardo AB (publ) För ytterligare information kontakta: Kjell Svensson, VD, tel 040-35 04 53, 35 04 00 Christer Roskvist, informationschef, tel 040-35 04 25, 35 04 00 Cardo är en internationell verkstadskoncern som omsätter mer än 9 miljarder kronor. Cardo har en stark position på marknaderna för portar, pumpar och tågbromssystem. Cardo har dotterbolag i ett 30-tal länder med tyngdpunkten i västra Europa och antalet anställda är ca 7.400. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/11/20000111BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/11/20000111BIT00310/bit0002.pdf