Cardo får rekordorder på portar i Kina

Cardos affärsområde Door har fått en order i Kina värd närmare 30 Mkr. Det är flygunderhållsbolaget Gameco som beställt tre stora Megadoor-portar till en underhållshangar på Guangzhous nya, internationella storflygplats. Ordern är Cardo Doors hittills största i Kina.

Megadoor-porten är bl a konstruerad för mycket stora portöppningar och kan tillverkas i praktiskt taget obegränsad storlek. Portarna till Guangzhou New Baiyun International Airport är av s k multipeltyp och den största mäter 150 x 27 meter. Portarna kommer att tillverkas vid Cardo Doors dotterbolag Megadoor i Skellefteå och leverans sker i december.

Genom detta projekt skapas ökad uppmärksamhet i Kina kring Cardo Doors produkter samtidigt som ett förstklassigt referensobjekt erhålls på den stora, kinesiska flyghangarmarknaden.

Cardo Door är ett affärsområde i Cardokoncernen och en av världens största tillverkare av industriportar samt Europas ledande leverantör av dockningsutrustning. Dessutom är Cardo Door marknadsledare vad avser service på dessa produkter samt en av Europas största tillverkare av villagarageportar. Doors omsättning uppgår till ca 5,5 miljarder kronor.

Malmö den 29 augusti 2002