Cardo förvärvar ledande företag inom styr- och reglerteknik

Cardos affärsområde Pump har tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Swedmeter AB, ett av Skandinaviens ledande företag inom styr- och reglerteknik för bl a vattenreningsprocesser. Företaget omsätter ca 30 Mkr och har 26 anställda. Övertagande sker vid årsskiftet.

Swedmeter, som är ett privatägt företag, startade sin verksamhet 1980 och är beläget i Täby strax utanför Stockholm. Företaget tillverkar och marknadsför standardiserade produkter för bl a nivå- och flödeskontroll, analys, processtyrning samt fjärrövervakning vid såväl kommunala som industriella processer. I Sverige säljs produkterna direkt till slutkund medan distributörer och agenter svarar för försäljningen i övriga länder. Exportandelen uppgår till ca 50 procent.

Genom förvärvet blir Cardo Pump en mer komplett systemleverantör, framför allt inom segmentet vatten och avlopp, vilket samtidigt ökar möjligheterna att ta del av den intressanta eftermarknaden i samband med fjärrövervakade processer.

Cardo Pump, som omsätter ca 2,5 miljarder kronor, är ett affärsområde i Cardokoncernen och en av Europas ledande tillverkare av pumpar, omrörare och luftare för vatten- och avloppsapplikationer, industri samt VVS-sektorn. Cardo Pump är dessutom världsledande tillverkare av avancerad mätutrustning för massa- och pappersindustrin.

Förvärvet beräknas ej påverka Cardokoncernens resultat under 2002.

Malmö den 11 december 2001