Cardo investerar 100 Mkr i ny produktionslinje för villagarageportar

Cardos affärsområde Door har tagit beslut om att investera i en ny produktionslinje för villagarageportar vid fabriken i Torslanda. Investeringen uppgår till totalt ca 100 Mkr. Vid den nya anläggningen, som skall vara färdigställd vid halvårsskiftet 2003, kommer takskjutportar för samtliga europamarknader att produceras.

- Genom investeringen säkerställer vi vår fortsatta expansion inom området villagarageportar, säger Cardos VD och koncernchef Kjell Svensson.

- I den nya anläggningen kommer vi att producera s k takskjutportar, ett portkoncept som vinner allt större marknad i Europa på bekostnad av bl a den mer traditionella vipporten.

Cardo Doors tillverkning av villagarageportar sker vid egna fabriker i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Portarna marknadsförs främst under varumärkena Crawford, Normstahl och Henderson.

Cardo Door är ett affärsområde i Cardokoncernen och en av Europas största tillverkare av villagarageportar. Door är också en av världens största tillverkare av industriportar, Europas ledande leverantör av dockningsutrustning samt marknadsledare vad avser service på dessa produkter. Doors omsättning uppgår till ca 5 miljarder kronor.

Malmö den 17 december 2001