Cardo investerar 100 Mkr i ny produktionslinje för villagarageportar

Cardo investerar 100 Mkr i ny produktionslinje för villagarageportar Cardos affärsområde Door har tagit beslut om att investera i en ny produktionslinje för villagarageportar vid fabriken i Torslanda. Investeringen uppgår till totalt ca 100 Mkr. Vid den nya anläggningen, som skall vara färdigställd vid halvårsskiftet 2003, kommer takskjutportar för samtliga europamarknader att produceras. - Genom investeringen säkerställer vi vår fortsatta expansion inom området villagarageportar, säger Cardos VD och koncernchef Kjell Svensson. - I den nya anläggningen kommer vi att producera s k takskjutportar, ett portkoncept som vinner allt större marknad i Europa på bekostnad av bl a den mer traditionella vipporten. Cardo Doors tillverkning av villagarageportar sker vid egna fabriker i Sverige, Tyskland och Storbritannien. Portarna marknadsförs främst under varumärkena Crawford, Normstahl och Henderson. Cardo Door är ett affärsområde i Cardokoncernen och en av Europas största tillverkare av villagarageportar. Door är också en av världens största tillverkare av industriportar, Europas ledande leverantör av dockningsutrustning samt marknadsledare vad avser service på dessa produkter. Doors omsättning uppgår till ca 5 miljarder kronor. Malmö den 17 december 2001 Cardo AB (publ) För ytterligare information kontakta: Kjell Svensson, VD och koncernchef, tel 040-35 04 53, 35 04 00 Christer Roskvist, informationschef, tel 040-35 04 25, 35 04 00 Cardo är en internationell verkstadskoncern som omsätter ca 10 miljarder kronor. Cardo har en stark position på marknaderna för portar, pumpar och tågbromssystem. Cardo har dotterbolag i ett 30-tal länder med tyngdpunkten i västra Europa och antalet anställda är ca 8.000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/17/20011217BIT01010/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/17/20011217BIT01010/bit0001.pdf