CARDO INVIGER NY FABRIK I HUNEDOARA, RUMÄNIEN

Cardo AB har inom sin division Door & Logistics Solutions idag invigt en ny fabrik i Hunedoara, Rumänien. Härmed möter man marknadens behov av tillverkning i Östeuropa samtidigt som man stärker sin position i tillväxtmarknaderna runt Svarta Havet och i Rumänien.

– Investeringen skall ses som en del i vår ambition att ha de lägsta produktionskostnaderna i branschen, säger Peter Aru, Cardos VD och koncernchef. Det sker dessutom en stark tillväxt inom transport, logistik och handel i de östra delarna av Europa och med denna satsning i Rumänien stärker vi vår position i en kraftigt växande region.

Under varumärket Crawford erbjuder Door & Logistics Solutions helhetslösningar inom industriportar, dockningssystem och service. Genom etableringen av produktionsanläggningen i Hunedoara fullföljer man sin fokusering på tillverkning av dockningslösningar vid tre enheter; i Spanien, Rumänien och Kina. Produktionen i Hunedoara beräknas vara i full drift från slutet av 2007.

– Det känns bra att inviga en modern fabrik där vi dessutom lyckats attrahera mycket kvalificerad personal. Detta ger oss en konkurrenskraftig produktionsenhet och jag är övertygad om att vi kommer att stå starka under många år framöver, säger Peter Aru.

Malmö den 3 oktober 2007