Viktigt genombrott på den asiatiska marknaden

Viktigt genombrott på den asiatiska marknaden Cardo får order värd 200 Mkr på bromssystem för höghastighetståg i Sydkorea Cardos affärsområde Rail kommer att leverera de kompletta bromssystemen för nya höghastighetståg i Sydkorea. Ordern är värd drygt 200 Mkr och avser utrustning för 34 tåg. Beställare är ett konsortium bestående av tre sydkoreanska vagnbyggare. - Ordern, som är en av de största genom tiderna för Cardo, innebär ett viktigt genombrott på den stora asiatiska marknaden, säger Cardos VD och koncernchef Kjell Svensson. De nya höghastighetstågen byggs av ett konsortium som består av de tre sydkoreanska vagnbyggarna Daewoo Heavy Industries, Hanjin Heavy Industries och Hyundai Precision and Industries. Slutkund är KHRC, den statliga myndighet i Sydkorea som ansvarar för driften av höghastighetstågen. Tågen, som kommer att trafikera sträckan mellan Pusan och Seoul, bygger på samma teknik som används i TGV-tågen i Frankrike. TGV-tekniken har utvecklats av franska Alstom Transportation Group, som också har det övergripande teknikansvaret för det sydkoreanska projektet. Bromssystemen skall levereras under en treårsperiod med början under år 2000. Tillverkningen kommer att ske dels vid Cardo Rails dotterbolag i Frankrike dels lokalt i Sydkorea. Cardo Rail är ett affärsområde i Cardokoncernen och en av världens största tillverkare av bromssystem för spårbundna fordon. Marknadsföringen sker under varumärkena SAB WABCO, BSI, Davies & Metcalfe och Gutehoffnungshütte Radsatz. Malmö den 3 maj 1999 Cardo AB (publ) För ytterligare information kontakta: Kjell Svensson, VD, tel 040-35 04 53, 35 04 00 Sven-Erik Persson, vVD, tel 040-35 04 50, 35 04 00 Christer Roskvist, Informationschef, tel 040-35 04 25, 35 04 00 Cardo är en internationell verkstadskoncern som omsätter mer än 9 miljarder kronor. Cardo har en stark position på marknaderna för portar, pumpar och tågbromssystem. Cardo har dotterbolag i ett 30-tal länder med tyngdpunkten i västra Europa och antalet anställda är ca 7.400. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/03/19990503BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/03/19990503BIT00310/bit0002.pdf