Allenex jan-dec: 112,7 mkr (98,7) nettoomsättning

För fjärde kvartalet oktober - december

• Nettoomsättningen för kvartalet blev 27,4 (27,5) Mkr. Försäljningen påverkas negativt av en valutaeffekt på 1,2 Mkr jämfört med samma period föregående år. Korrigerat för valutaeffekt är tillväxten 4 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) för kvartalet blev 0,6 (-76,0) Mkr. Valutaeffekten påverkar resultatet negativt med 1,4 Mkr jämfört med samma period föregående år. (Resultatet 2011 belastades under fjärde kvartalet med nedskrivningar om 74,6 Mkr).
  • Rörelsemarginalen för kvartalet blev två procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick för kvartalet till 0,9 (-71,7) Mkr.
  • Resultatet per aktie för kvartalet såväl före som efter utspädning var 0,03 (-0,75) kr.

För perioden januari - december

• Nettoomsättningen för helåret blev 112,7 (98,7) Mkr, motsvarande en ökning på 14 procent jämfört med föregående år (Olerup GmbH ingår i koncernen fr.o.m. 1 juni 2011). Försäljningen jämfört med föregående år påverkas negativt av en valutaeffekt på 2,3 Mkr.
  • Rörelseresultatet (EBIT) för året blev 7,9 (-88,1) Mkr. Valutaeffekten påverkar resultatet negativt med 3,7 Mkr jämfört med föregående år. (Resultatet 2011 belastades med nedskrivningar om 74,6 Mkr.)
  • Rörelsemarginalen för året blev sju procent.
  • Resultatet efter skatt för året uppgick till 0,3 (-504,7) Mkr. (Resultatet 2011 belastades med nedskrivningar om 489,3 Mkr).
  • Resultatet per aktie för året såväl före som efter utspädning var 0,04 (-7,23) kr.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

• Allenex dotterbolag AbSorber har erhållit EU-bidrag på 215 000 EUR under en treårsperiod.
  • Allenex har fått en genombrottsorder i USA för SBT Resolver™ på ett ledande amerikanskt HLA typnings laboratorium. Det årliga försäljningsvärdet uppskattas till mer än 2 Mkr.

VD och koncernchef Anders Karlssons kommentar till fjärde kvartalet 2012:
”Allenex har under 2012 ställt om företagets inriktning mot transplantationsdiagnostik. Organisationen är idag renodlad för bolagets nya strategi och anpassad för att möta kundernas behov. Under året har försäljningen ökat och viktiga delmål för verksamheten uppnåtts. För företagets största produkt Olerup SSP® ser vi fortsatt tillväxt på viktiga marknader. Lanseringen av produkten SBT Resolver™ från vår australiensiska partner Conexio har varit intensiv och under året har flera centra valt produkten. Efter rapportperiodens utgång har vi fått en genombrottsorder i USA från ett stort ledande transplantationscentrum och nu förväntas flera betydelsefulla amerikanska centra att följa inom kort. Vi ser detta som en viktig milstolpe i att vår lansering. Vi ser stora möjligheter att flera, även större, centra kommer att följa efter även i övriga världen. Den starka svenska kronan har tyvärr påverkat försäljningen negativt främst under sista halvåret.”’

Anders Karlsson, VD tel: 070-91 800 10, e-post:
anders.karlsson@allenex.se
Yvonne Axelsson, CFO, tel: 08-508 939 72, e-post:
yvonne.axelsson@allenex.se

Allenex AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 februari 2013, kl.14:00. Allenex är ett life science-bolag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter för säkrare transplantationer av organ och benmärg på den globala marknaden. Allenex är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: ALNX). Sammanlagt arbetar 54 personer inom Allenex-koncernen.