Produkter inom HLA-typning godkända för försäljning i Mexiko.

Allenex har fått sin ansökan om att i Mexiko få sälja Olerup SSP-produkter för HLA-typning godkänd. Ansökan har hanterats av Olerups lokala representant Biodist S.A. de C.V. som är en ledande aktör på den mexikanska HLA-marknaden. Försäljningen startar omgående och den mexikanska säljstyrkan är redan utbildad på det nya produktsortimentet.

”Mexiko är ett viktigt land för vår geografiska expansion och är prioriterat i vår tillväxtstrategi. Vi är samtidigt mycket nöjda med det samarbetsavtal vi tecknat med Biodist, som är en av de absolut ledande distributörerna inom transplantationsdiagnostik i Mexiko”, kommenterar Allenex VD Anders Karlsson.

I Mexiko sker en stor del av försäljningen via upphandlingar med de olika sjukförsäkrings-systemen och rätt säljkanal är således viktigt vid en produktlansering. Valet av Biodist ger Allenex möjlighet att samarbeta med en partner som sedan många år tillbaka har rätt kanaler upparbetade.

”Vi är mycket glada över samarbetet med Allenex och ser fram emot att sälja deras produkter. Biodist kommer att inkludera Olerup SSP-produkterna i upphandlingar redan för nästa år och arbetet med detta börjar omgående. Vi vill även på sikt inkludera Allenex övriga produkter i samarbetet”, säger Rebeca Miramontes Vidal, VD på Biodist.

För ytterligare information kontakta:
Anders Karlsson, CEO Allenex AB, tel: 070-918 00 10, e-mail: anders.karlsson@allenex.se

Allenex AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 juni 2013, kl. 08.40. Allenex är ett life science-bolag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter för säkrare transplantationer av organ och benmärg på den globala marknaden. Allenex är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under Small Cap-bolag (ticker: ALNX). Sammanlagt arbetar 54 personer inom Allenex-koncernen.