Brev från Backyard Brewery

Hej, mitt namn är Daniel Eriksson och jag är bryggmästare på vårt nyöppnade experimentbryggeri i Falkenberg, Backyard Brewery.

Bakgårdsbryggeriet är en hyllning till öl där vi testar och utvecklar öl med lite mer attityd. En plats där jag och mitt bryggteam får utlopp för vår kreativitet och experimentlusta.

Snart kommer vårt allra första öl, Lawn Mower, som jag är riktigt stolt över. Det vi ville åstadkomma med Lawn Mower är ett öl som har lite mer attityd i smaken, men inte för mycket, och som ändå är friskt och lättdrucket.

Lawn Mower är en bärnstensfärgad lager, välhumlad, men inte torrhumlad, med cascade, amarillo och zeus. Det ger en uppfriskande smak och en ordentligt markerad beska som i sin tur balanseras upp med en kropp uppbyggd av rejält med pilsner-, karamell- och münchnermalt.

Så varför lansera ett gräsklipparöl på hösten? Tja, varför inte? Lawn Mower kanske kan uppfattas som ett namn på ett sommaröl, men det är ett utmärkt året-runtöl. Lawn Mower passar faktiskt perfekt efter vilken hemmasyssla som helst. Ett klassiskt gräsklipparöl smakar knappt öl. Med Lawn Mower ville jag få till en lite mer högljudd och bullrig smak, men fortfarande så uppfriskande att man gärna tar en till.

Under Öl och Whiskymässan i Stockholm den 27 september kommer jag att vara på plats och om du är där så kommer du kunna premiärtesta Lawn Mower och även ett par andra testbryggder från Backyard Brewery.

Officiell lansering av Lawn Mower är den 1:a oktober på Systembolaget och utvalda restauranger.

Hälsningar från Falkenberg,
Daniel Eriksson, bryggmästare Backyard Brewery

PS: Klicka in på länken för att se min personliga videohälsning.

För mer information kontakta:
Henric Byström, PR-chef Carlsberg Sverige, 070-483 05 48
henric.bystrom@carlsberg.se