Carlsberg lanserar öltéet Öl Grey

Ömsom minusgrader, ömsom plus – den svenska vårens väderlek är inte att lita på och sätter käppar i hjulet för de efterlängtade uteserveringspremiärerna. Men med Carlsbergs senaste innovation, öltéet Öl Grey, kan alla njuta av en utomhusöl utan att frysa fingrarna av sig.

Våren står för dörren och det brukar betyda uteserveringspremiär, men vinterkylan vägrar släppa taget om vårt avlånga land och det kan få vem som helst att tappa hoppet om att få njuta i vårsolen. Men frukta icke! Med senaste tillskottet i Carlsbergfamiljen, öltéet Öl Grey, kan du lapa eftermiddagssol på uteserveringen med varma fingrar.

– Den svenska våren är minst sagt opålitlig och att sitta på en iskall stol, en iskall eftermiddag med en iskall öl i handen är inte jättekul. Därför tänkte vi göra de svenska soltörstarna en tjänst - med Öl Grey kan alla njuta av vårsolen oavsett om termometern står på plus eller minus, säger Aprille Won, innovationschef på Carlsberg.

Carlsbergs Öl Grey är gjord på torkad humle och krossad malt. Med hjälp av en helt ny kompressionsteknik har Carlsbergs bryggare lyckats packa ingredienserna på ett sådant sätt att de snabbbryggs när de får dra i hett vatten. Den friska smaken av citrus samsas med en stram bitterhet, och avslutats med rena och mjuka toner av knäckebröd, halm och honung – precis som en ljus lager.

– Öl Grey är en efterlängtad nyhet för oss på Carlsberg. Att experimentera med temperaturer på drycker känns helt rätt, cold brew coffee och olika former av iste har vi sett mycket av under de senaste åren och det är på tiden att vi börjar labba med de varmare dryckerna, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg.

Carlsbergs Öl Grey kommer i tepåsar och tillreds som ett vanligt te:

1. Lägg Öl Grey-påsen i en kopp, häll sedan över 20 till 30 cl kokande vatten.
  2. Låt påsen dra i 2 till 3 minuter och avlägsna den sedan. Får téet dra för länge kan det bli beskt.
  3. Njut av en varm lager!

Öl Grey kommer att finnas tillgänglig på en krog nära dig från och med första april.

E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se