Carlsberg Sverige har testat ögonrörelser vid bardisken

Carlsberg Sverige har, tillsammans med marknadsundersökningsföretaget Ipsos, undersökt konsumenters köpbeteende i krog- och restaurangmiljö. Med hjälp av ny teknik för ögonrörelser - eye tracking - som mäter var människor fäster blicken kan man undersöka hur olika intryck påverkar beteenden och köpbeslut vid bardisken.

Krogmiljön är full av logotyper och märken, så kallat point-of-sale-material, som alla slåss om kundens uppmärksamhet. Det handlar om allt från ölunderlägg, handdukar, kranar och ishinkar till menyer, vinkylare och etiketter på flaskor. Syftet med undersökningen var att se vad som påverkade och uppmärksammades mest av testpersonerna.

– På Carlsberg är vi stolta över att ha god insikt i våra kunders preferenser och beteenden, och med eye tracking kan vi ta detta till en ny nivå. Genom att mäta en potentiell kunds blick kan vi på ett helt nytt sätt få insikt i hur beslutsprocessen påverkas och på så vis förbättra marknadsföringen av våra produkter i framtiden, säger Jonas Ydén marknadsundersökningschef på Carlsberg Sverige.

Studien genomfördes på tre olika pubar i Stockholm med 250 deltagare. Alla tillfrågades om att delta i undersökningen först när de besökte den enskilda puben. De som ville vara med i studien fick ta på sig ett par speciella glasögon som kan mäta ögonrörelser. Dessutom genomfördes intervjuer med fokusgrupper och bartenders.

Undersökningen är världens första studie i pubmiljö där man använde speciella glasögon, utvecklade av Tobii Technology, som mäter ögonrörelser och fokuspunkter. Studien genomfördes av Ipsos i samarbete med MRC International och Tobii Technology AB på uppdrag av Carlsberg Sverige.

Exempel på resultat ur undersökningen:

• 66 % hade inte bestämt sig för vad de skulle köpa innan de kom in på puben
  • Nästan hälften av dem som redan hade bestämt sig för vad de skulle dricka, ändrade sig inne på puben
  • 48 % av deltagarna uppgav att deras köpbeslut påverkades av faktorer inne på puben
  • Restaurangpersonal är viktiga påverkare för köpbeslutet
  • Många bestämmer vad de ska dricka vid bardisken och därför är till exempel placeringen av öltappar viktiga för köpbeslutet
  • Bordsmenyer och posters påverkar köpbeslutet i lägre grad, men har en varumärkesbyggande effekt
  • Sammanfattningsvis kan sägas att gästens köpbeslut i stor utsträckning påverkas av både personal och olika point-of-sale-material

Fakta om undersökningen
250 personer deltog i studien, som genomfördes på tre olika pubar i Stockholm. Personerna i undersökningen tillfrågades om att delta när de gick in på puben. Den mobila eye trackern Tobii Glasses användes i studien för att spåra vad deltagarna såg och inte såg och för att därmed ta reda på mer om beslutsprocessen vid köptillfället. Testpersonerna som deltog frågades först om vad de hade tänkt beställa och vilket märke de tänkt köpa. Man undersökte senare om beslutet ändrades och vad det berodde på.

Jonas Ydén, marknadsundersökningschef på Carlsberg Sverige, 0733-24 03 59, jonas.yden@carlsberg.se
Henric Byström, PR-chef Carlsberg Sverige, 070-483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader. Mer information på www.carlsbergsverige.se