Nomineringarna klara för Årets ölutvecklare 2017

Utmärkelsen ”Årets ölutvecklare” instiftades av Carlsberg Sverige för sju år sedan för att uppmärksamma och främja personer, företag eller organisationer som, på ett inspirerande och engagerande sätt, aktivt arbetar för att utveckla den svenska ölkulturen. Nu presenteras årets nomineringar.

Priset för Årets ölutvecklare kommer i vanlig ordning att delas ut på Restauranggalan som går av stapeln den 16 oktober. På Restauranggalan, som arrangeras av branschtidningen RS, Restauranger & Storkök, hyllas förebilder, inspiratörer och innovatörer inom den svenska restaurangnäringen.

– Vi instiftade priset för årets ölutvecklare redan 2011 och mycket har hänt sedan dess. Men för oss är det fortfarande lika viktigt att hylla både nya och gamla aktörer som brinner för att utveckla den svenska ölscenen, säger Henric Byström Kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

De som utmärkt sig i år och har chansen att ta hem priset för Årets ölutvecklare är:

Dugges
Dugges har sedan 2005 varit ett av Sveriges bästa bryggerier. Inte minst de senaste åren har man höjt nivån till en standard som gör många avundsjuka. Grundaren Mikael Engström är dessutom en fantastisk ambassadör för öl-Sverige och i princip alla Göteborgsbryggerier har i någon form fått hjälp av honom i sin uppstart. Dessutom är Dugges ett av de mer framgångsrika bryggerierna när det gäller export.

GBG Beer Week
För att ha skapat en självklar ölmanifestation redan efter två år och ha gjort det med en egen tolkning av vad en ölhyllningsvecka är. Många är de som ritar in veckan i sin kalender och veckan bidrar till att göra Göteborg till en ännu bättre ölstad.

Marcus Hjalmarsson, Brewski och Brewskival
För att ha etablerat ett bryggeri och en festival på lokal, nationell och internationell våglängd och för att alltid ha kvalitet och kärlek i fokus. Brewskis öl och Brewskis festival har redan förändrat öl-Sverige till det bättre.

Juryn som utser Årets ölutvecklare använder bedömningskriterierna nytänkande, kunskap, utbildning, passion, kommunikation, smak och kvalité. Priset, förutom äran, är en statyett och ett presentkort på Nya Carnegiebryggeriet. Årets jury består av:

• Sanna Blomquist – dryckesskribent Dagens Nyheter och redaktör White Guide
  • Jörgen Hasselqvist – ölexpert, delägare på OT och ölskribent
  • Ronny Karlsson – journalist och grundare av Beernews.se
  • Joel Linderoth – Publisher för Land, Land Lantbruk och Land Skogsbruk och ölskribent
  • Henric Byström – Kommunikationschef & ölentusiast på Carlsberg Sverige

Tel: 070-483 05 48, E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se