Ölintresset kokar – fler vill brygga egen öl

Intresset för öl ökar kraftigt i Sverige, särskilt bland männen. De senaste åren har utbudet av olika ölsorter exploderat och var tredje man i åldern 20 till 64 år uppger att deras intresse för öl är större idag än för tre år sedan. Nästan varannan man skulle till och med kunna tänka sig att brygga sitt eget öl. Detta är några av resultaten som framkommer i ”Dryckeskollen” – en undersökning om dryckestrender som genomförs av Sifo på uppdrag av Carlsberg Sverige.

– Det är såklart glädjande att allt fler svenskar fortsätter att få upp ögonen för hur spännande det kan vara med öl. Vi har under flera år arbetat aktivt för att ölet ska uppfattas som mer än bara en stor stark, bland annat genom att sprida kunskapen om hur man kombinerar olika öltyper till olika maträtter. Men också genom att utbilda barpersonal i vikten av hantering och servering, som att använda rätt glas till rätt öl, säger Sebastian Tarkowski, ölexpert på Carlsberg Sverige.

Att dricka ölen ur ett ölglas är numera lika självklart som att vin ska drickas ur ett vinglas.  Över hälften av svenskarna (56 procent) föredrar att dricka sin öl i ett ölglas. Endast 10 procent vill dricka ölen direkt ur burken eller flaskan. Ytterligare 10 procent dricker öl ur ett vanligt dricksglas.

Öl väcker numera större nyfikenhet än vin – särskilt bland männen. Fyra av tio män mellan 20 och 49 år är mer intresserade av öl än vin, medan bara var tionde har ett större intresse för vin än öl. De som är minst intresserade av öl är kvinnor, speciellt i åldersgruppen 50+. Då är det istället vin som gäller.

– Vi vet redan att åtta av tio svenskar vill att restaurangerna erbjuder öllistor på samma sätt som att det finns vinlistor. Dessutom anser tre av fyra att ölsorten är viktig när man dricker en öl till maten på restaurangen, säger Sebastian Tarkowski.

Undersökningen visar också att priset är en viktig faktor när man beställer en öl på krogen eller köper öl på Systembolaget, men viktigast av allt är vilket land, vilken region eller stad som ölen kommer ifrån.

Topplista – vad är viktigast när man köper en öl på Systembolaget eller krogen?

1. Ursprung (land, region eller stad)
  2. Priset
  3. Ingredienserna
  4. Varumärket
  5. Hur ölet har framställts
  6. Var ingredienserna kommer ifrån
  7. Hur flaskan eller burken är utformad
  8. Vem bryggmästaren är

Sammanställning av undersökningens resultat

Ölintresset exploderar i Sverige

• Över hälften av svenskarna (53 procent) är intresserade av öl. 7 procent är mycket intresserade, 24 procent är intresserade och 22 procent är lite intresserade. 26 procent är helt ointresserade av öl.
  • Drygt var femte person (22 procent) är mer intresserad av öl idag än för tre år sedan.

Män är särskilt intresserade av öl

• Tre av fyra män (74,5 procent) i åldern 20 till 49 år är intresserade av öl.
  • 38 procent av männen mellan 20 och 49 år är mer intresserade av öl idag än för tre år sedan.  Endast 14 procent är mindre intresserade av öl idag än för tre år sedan.
  • Fyra av tio (40,5 procent) män mellan 20 och 49 år är mer intresserade av öl än vin. Det är fler än dubbelt så många som är mer intresserade av vin än öl.

Många kan tänka sig att brygga egen öl

• Mer än var femte svensk (22 procent) kan tänka sig att brygga sin egen öl. Bland män i åldern 20 till 49 år kan hela 44 procent tänka sig att brygga sin egen öl.
  • 5 procent av svenskarna har redan provat att brygga sin egen öl.

Öl ska serveras i ett ölglas

• Över hälften av svenskarna (56 procent) föredrar att dricka sin öl i ett ölglas.
  • Endast 10 procent vill dricka ölen direkt ur burken eller flaskan.
  • Ytterligare 10 procent dricker öl ur ett vanligt dricksglas.

Fakta om Dryckeskollen 2014

Dryckeskollen genomfördes av Sifo under vecka 1 och 2 år 2014 på uppdrag av Carlsberg Sverige. Totalt ingick drygt 1 000 personer i åldern 20 till 79 år i undersökningen, spridda över hela Sverige.

För mer information, kontakta gärna:
E-post: henric.bystrom@carlsberg.se