Premiär för Backyard Brew High Wheeler – en alkoholfri lager inspirerad av växande cykelkultur

Den 1 juni lanseras Backyard Brew High Wheeler på Systembolaget – en modern alkoholfri lager från experimentbryggeriet Backyard Brewery i Falkenberg. Den växande cykelkulturen har inspirerat både namn och design på High Wheeler – där cykelns stora hjul symboliserar mycket smak medan det lilla hjulet står för en låg alkoholstyrka. High Wheeler har en tydlig humlekaraktär och frisk smak av citrus, söt aprikos och brödiga malttoner.

Försäljningen av alkoholfria drycker på Systembolaget fortsätter att öka stadigt och på bara fem år har sortimentet fördubblats. Samtidigt växer cykelkulturen och blir en allt mer populär del av den hälsosamma och miljömedvetna livsstilen.

– Vi ville skapa ett modernt alkoholfritt öl och inspirerades av gemenskapen i den urbana cykelkulturen. Att döpa ölet till High Wheeler blev den perfekta metaforen; stort hjul – mycket smak, litet hjul – ingen alkohol, säger Nils Nordqvist, Brand Manager för Backyard Brew.

Fräsch lager med brödiga malttoner
Den moderna lagerölen Backyard Brew High Wheeler har en tydlig humlekaraktär och toner av frisk citrus och söt aprikos i kombination med brödiga malttoner.

Backyard Brew High Wheeler säljs i 33 cl stubby-flaska och serveras bäst kall, mellan 6 och 8 grader. Den ljusa lagern går utmärkt att dricka till salta rätter som Fish & Chips, där man även kan applicera i en skvätt High Wheeler i frityrsmeten för att stärka smakupplevelsen.

Backyard Brew High Wheeler lanseras på Systembolaget den 1 juni 2016.

E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se

För produktprover och bilder, kontakta:
Amanda Elefelt
E-mail: amanda.elefelt@cohnwolfe.com