Din flygresa kostar lika mycket nästa år men hotellrummet blir dyrare

STOCKHOLM, 7 september, 2015 – De globala flygpriserna väntas bli i princip oförändrade under 2016 medan hotellpriserna väntas stiga tack vare att efterfrågan överstiger utbudet på alla de stora marknaderna i världen. Det kan vi utläsa ur Carlson Wagonlit Travel’s (CWT’s) årliga prisprognos som i år gjorts i samarbete med GBTA Foundation.

Det är den övergripande bilden men när vi gräver djupare upptäcker vi ”6 Hot Spots” där en kraftigt stigande efterfrågan driver upp flygpriserna i Indien, Kina, Colombia, Mexico, Singapore och Australien. Det betyder att företagen hamnar i en situation där de betalar mer för sina affärsresor i dessa länder och att privatresenären kanske ska fundera över vilken destination hen väljer för sin nästa semesterresa.

Rapporten, 2016 Global Travel Price Outlook, visar att anledningen till att flygpriserna i princip ligger still (0,5 %) är framförallt låga energipriser samt en stadig utbudsökning i kombination med stabil efterfrågan.

Om vi tittar specifikt på de svenska siffrorna så väntas prisutvecklingen bli än svagare (0,2 %) under nästa år.

”Att prisutvecklingen på flygsidan är så pass svag på den svenska marknaden beror till stor del på att Norden som helhet är oerhört konkurrensutsatt. Många linjer trafikeras idag av ett flertal bolag så som, SAS, Norwegian, Finnair och Malmö Aviation som tävlar om resenärerna och skapar ett visst priskrig. Dessutom så blir de så kallade lågprisbolagen mer och mer konkurrenskraftiga även på affärsresesidan”, säger Johan Wilson, chef för Carlson Wagonlit Travel i Norden.

Hotellpriserna stiger på alla marknader under 2016 tack vara att efterfrågan överstiger utbudet på samtliga stora marknaderna runt om i världen. Detta gäller även Sverige (1,6 %) och övriga Norden som får en solid prisökning på hotellrum under året.

”Den kraftiga efterfrågan på hotellrum i Norden har dessutom lockat flera hotellkedjor, så som Scandic och Choice att utöka sin närvaro i Danmark Sverige och Norge vilket är väldigt intressant. Frågan är hur det kommer att påverka hotellpriserna 2017”, kommenterar Johan Wilson.

CWT’s 2016 Global Travel Price Outlook är uppdelad i kategorierna; flyg, hotell, marktransport och meetings & events och finns tillgänglig i sin helhet på här

CWT är världsledande inom business travel management och meetings och events med representation i fler än 150 länder. Kärnverksamheten är att hjälpa företag och organisationer av alla storlekar att få mest möjliga värde ut av sina affärsresor och möten. CWT har 20 000 anställda världen över. I Sverige är vi ca 200 anställda fördelade på fem kontor. För mer information besök: www.carlsonwagonlit.se Följ oss gärna på Twitter@CWT_Sweden och på Facebook