Carnegie bäst i Europa på nordisk aktieanalys och mäkleri

Efter att närmare 20 000 globala investerare bidragit med över 1 miljon röster för att ranka europeiska finanshus hamnar Carnegie i topp. Carnegie utses till bästa analyshus avseende nordiska aktier och dominerar även listan över bästa individuella analytiker. Det framgår när finansbranschens mest omfattande undersökning, Extel 2016, presenterades idag.

Carnegie har under senare år topprankats inom samtliga sina verksamhetsområden, både inom Norden och i europeiska undersökningar. Idag presenterades ytterligare en bekräftelse på investmentbankens kunskap om nordiska aktier och dess placeringsförmåga, när resultatet av branschens mest omfattande undersökning, Extel 2016, hade sammanfattat rösterna från 82 länder.

Carnegie rankas som nummer ett inom nordisk aktieanalys och har 8 av de 16 högst rankade individuella analytikerna, med Carnegies Lars Topholm i toppen av listan. Även i kategorin aktiemäkleri röstar globala investerare fram Carnegie som nummer ett i Norden.

- Det är ett starkt erkännande. Det visar hur våra kunder både uppfattar och uppskattar vår kunskap kring nordiska aktier och företag samt hur de värderar vår placeringsförmåga, säger Carnegies vd Björn Jansson.

Telefon: +46 734 17 91 01

Carnegie Investment Bank är Nordens ledande och oberoende investment- och privatbank. Våra olika verksamheter, Corporate Finance, Securities och Wealth Management tillhör, var för sig, marknadsledarna inom sitt respektive område och tillsammans bygger enheterna en värdeskapande kunskapsbank för våra kunder. Carnegie finns i sju länder med cirka 650 medarbetare.