Carnegie försvarar toppen av svensk aktieanalys!

- Åter utsedd till bästa analyshus och bästa individuella analytiker 2017

Carnegie upprepar sin topplacering när institutionella investerare korar Sveriges bästa analyshus, enligt Financial Hearings årliga undersökning 2017. Samtidigt försvarar Carnegies Lena Österberg förstaplatsen som Sveriges främsta individuella analytiker, för tredje året i rad.

För fjärde året i rad tilldelas Carnegie flest förstaplatser inom olika analyssektorer och utses till Sveriges bästa analyshus. Carnegie toppar återigen även rankingen av bästa individuella analytiker i Lena Österberg, enligt Financial Hearings undersökning för 2017, följt av Carnegies Erik Hultgård och Kristofer Liljeberg på en delad tredjeplacering. Sammanlagt toppar Carnegie hälften av alla analyssektorer.

– Analysverksamheten spelar en central roll i Carnegies rådgivning till kund och vi lägger stor vikt i att attrahera de bästa medarbetarna. Idag har vi nordens främsta analyskapacitet och bevakar närmare 350 nordiska bolag på daglig basis. Det skapar ett tydligt värde till våra kunder och vi är tacksamma över att det speglas även i denna undersökning, säger Henric Falkenberg, chef Carnegie Securities.

I hela 10 av 20 kategorier toppar Carnegies analytiker rankinglistorna i konkurrens bland svenska mäklarhus 2017. Undersökningen baseras på svar från de största institutionella investerarna i Sverige. Carnegies olika analysteam tilldelas förstaplatserna inom följande sektorer: hälsovård (utrustning & tjänster), hälsovård (läkemedel & biotech), bygg & fastigheter, IT, detaljhandel & konsumtionsvaror, service & transport, mikrobolag, småbolag, samt telekom (operatörer).

För mer information, kontakta:

Henric Falkenberg, Head of Carnegie Securities
Phone: +46 734 17 82 22

Rickard Buch, Kommunikationschef
E-post: rickard.buch@carnegie.se
Telefon: 0734-17 91 01

Carnegie Investment Bank är Nordens ledande och oberoende investment- och privatbank. Våra olika verksamheter, Corporate Finance, Securities och Wealth Management tillhör, var för sig, marknadsledarna inom sitt respektive område och tillsammans bygger enheterna en värdeskapande kunskapsbank för våra kunder. Carnegie finns i sju länder med cirka 620 medarbetare.