Carnegie säljer samtliga aktier i Capital C AB

Carnegie har idag träffat avtal om försäljning av samtliga aktier i Capital C AB. Capital C är ett mjukvarutvecklingsföretag och leverantör av backoffice-system för värdepappersmarknaden.

Köpare är den finska systemleverantören SYSOPENDIGIA Plc som idag är verksam på den nordiska värdepappersmarknaden. Genom förvärvet får SYSOPENDIGIA en viktig position på den svenska värdepappersmarknaden.

”Vi har nu hittat rätt industriell köpare av Capital C. SYSOPENDIGIA har en framstående position som leverantör på den finska värdepappersmarknaden och kommer att ta tillvara den teknik och verksamhetskompetens som Capital C har för att vidareutveckla produkterna”, säger Matti Kinnunen, COO på Carnegie.

Carnegies nuvarande support- och underhållsavtal avseende backoffice-system löper under ytterligare en treårsperiod.

Försäljningen har endast marginell effekt på Carnegies resultat för 2007.

Carnegie Investment Bank är Nordens ledande och oberoende investment- och privatbank. Våra olika verksamheter, Corporate Finance, Securities och Wealth Management tillhör, var för sig, marknadsledarna inom sitt respektive område och tillsammans bygger enheterna en värdeskapande kunskapsbank för våra kunder. Carnegie finns i sju länder med cirka 650 medarbetare.