Globala investerare: Carnegie bäst på nordisk aktieanalys

Carnegie har under många år prisats för sin kunskap om nordiska aktier och avancerar nu till en toppostion på rankingen över europeiska analyshus. Det framgår av undersökningen Institutional Investors All-Europe 2016, där Carnegie rankas högst inom nordisk aktieanalys. Rankingen baseras på intervjuer med större institutioner i USA, Europa och Storbritannien.

Carnegie har en lång tradition av aktieanalys och är idag det största analyshuset med bevakning av nordiska företag. Närmare ett femtiotal analytiker följer över 300 nordiska bolag och deras marknader.  Denna analyskapacitet och djupa kunskap har vunnit flertalet erkännanden i Norden under senare år och uppmärksammas nu även av större internationella investerare, enligt Institutional Investors All-Europe 2016.

- Att de största institutionella investerarna på global nivå prisar vår kompetens är ett tydligt resultat av de satsningar vi gjort inom analysorganisationen under senare år samt de förstärkningar vi har gjort i försäljningsorganisationen vid kontoren i London och New York. Vi har länge haft en topprankad analysverksamhet, men detta visar att vi också blivit bättre på att nå ut med vår analys till marknader utanför Norden, säger Björn Jansson, vd för Carnegie Investment Bank.

Resultaten baseras på svar från över 2 000 investerare fördelar på närmare 800 institutioner. Tillsammans förvaltar institutionerna cirka 6 billioner US-dollar i europeiska värdepapper.

Undersökningen All-Europe genomförs en gång per år på uppdrag av det internationella affärsmagasinet Institutional Investor.

Telefon: +46 734 17 91 01