Cassandra Oil; tidsplan för etablering i Spanien

Cassandra Oil och det spanska avfallshanteringsföretaget Valoriza Servicios Medioambientales S.A. (”VSM”) har nu fastställt tidsplanen för Cassandra Oils etablering på VSM:s site i närheten av Cadiz i sydvästra Spanien.

Cassandra Oil kommer att leverera en processanläggning av modell CASO 600 i början på september i år. VSM har inlett arbetet med installation av erforderlig infrastruktur på siten. För att kunna tidigarelägga etableringen har VSM åtagit sig att lånefinansiera denna del av projektet.

Parterna kommer att genomföra ett pilotprojekt avseende processande av däck och plastavfall. Efter utvärdering har VSM möjlighet att träda in som partner i ett joint venture med Cassandra Oil. Om pilotprojektet utfaller väl är parternas avsikt att expandera samarbetet till VSM:s övriga siter i Spanien.

Cassandra Oil kommer att använda sin andra processanläggning (CASO 002) i projektet. Denna processanläggning är färdigbyggd och testas för närvarande i Västerås. Testerna har hittills utfallit med tillfredsställande resultat. CASO 002 är som tidigare meddelats försedd med en helt ny kondenseringsenhet, som kommer att ha en väsentligt större kapacitet än den tidigare.

VSM ingår i Sacyr-koncernen som är verksam inom bland annat byggentreprenad, fastighetsförvaltning och avfallshantering. Sacyr är noterat på börsen i Madrid med ett market cap om ca 1,7 miljarder Euro. För vidare information se Sacyr’s hemsida www.sacyr.com.

Cassandra Oil är ett svenskt företag som med hjälp av ny teknik producerar olja ur kolvätehaltigt material, till exempel uttjänta bildäck, plastavfall, "oljesludge", spillolja och på sikt även oljesand, oljeskiffer och elektronikskrot. Cassandra Oils aktie är listad på Nasdaq OMX First North med kortnamn CASO. Remium Nordic AB är bolagets certified adviser. Antalet aktieägare uppgår till cirka 7 200.