Cassandra Oil beviljas nytt patent

Patent- och Registreringsverket (PRV) har meddelat Cassandra Oil att PRV avser att bifalla Cassandra Oils patentansökan avseende ett metodpatent. Patentet är benämnt: ”metod för att minska mängden partiklar av fast material som åtföljer en gasström från en reaktor och användning av reaktorn”.

Cassandra Oil har därmed tre beviljade svenska patent och fyra internationella PCT-ansökningar under behandling. Från den första internationella PCT-ansökningen (SE 2010/051452) har patent sedan tidigare beviljats i Sydafrika och Nya Zeeland och nu även i Ryssland.

Cassandra Oil är ett svenskt företag som med hjälp av ny teknik producerar olja ur kolvätehaltigt material, till exempel uttjänta bildäck, plastavfall, "oljesludge", spillolja och på sikt även oljesand, oljeskiffer och elektronikskrot. Cassandra Oils aktie är listad på Nasdaq First North Stockholm med kortnamn CASO. Remium Nordic AB är bolagets certified adviser. Antalet aktieägare uppgår till cirka 8 000.