Castellum först i Sverige att certifieras för människors välbefinnande på jobbet

Castellum är först i Sverige att certifiera ett kontor enligt The International WELL Building Standard nivå Guld. Den enda internationella byggstandard som väger in människors välbefinnande i arbetslivet och tar hänsyn till de mjuka värden som påverkar hur vi mår på jobbet.

Castellums regionkontor i Stockholm har blivit certifierade enligt WELL - en certifiering som tar sin utgångspunkt i vad som påverkar hälsa och välmående hos människor i en byggnad. Kontoret i Stockholm har utvecklats med extra fokus på att skapa en attraktiv miljö med bland annat ljus- och ljudkomfort och som uppmuntrar och inspirerar till en hälsosam livsstil för de som arbetar där.

Undersökningar visar att personer som arbetar i en lokal eller byggnad certifierad enligt WELL ökar både sin produktivitet och sitt välmående. Det sistnämnda blir allt viktigare med tanke på att olika stressrelaterade sjukdomar ökar.

”Det är ett glädjande besked att Castellum fullföljt den första WELL-certifieringen i Sverige. Att vi gör det på vårt eget kontor har varit en viktig aspekt för att förstå certifieringens positiva effekter hos våra medarbetare”, säger Henrik Saxborn, Castellums koncernchef.

Det finns idag ett ca hundra WELL-certifierade byggnader i världen. Castellum har ytterligare sex pågående projekt där man arbetar mot en WELL-certifiering, och utvärderar nu möjligheten att certifiera alla nya kontorsprojekt enligt WELL.

Fakta WELL:
WELL-certifieringen bygger på vetenskapliga studier och har utvecklats av The International WELL Building Institute (IWBI), en fristående organisation med säte i New York. IWBI erbjuder certifieringen som utfärdas efter godkännande av tredje part. WELL utgår från sju koncept som påverkar hälsan: luft, vatten, ljus och ljud samt kost, motion och välbefinnande.

Henrik Saxborn, verkställande direktör Castellum, 031-60 74 50
Ingalill Östman, Kommunikationsdirektör Castellum AB, 0703-54 41 27

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till 82 miljarder kronor och utgörs av lokaler för kontor/butik och lager/logistik med en uthyrningsbar yta om 4,4 miljoner kvm.
   Castellum verkar genom en decentraliserad organisation med stark lokal närvaro i 20 städer från Köpenhamn i söder till Sundsvall i norr.
   Castellum har under 2017 tilldelats flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat Global Sector Leader av GRESB vilket innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och logistiklokaler samt nivå guld för bolagets hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association). Castellum är dessutom som enda nordiska fastighets- och byggbolag invald i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), som inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet.

Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Castellum AB (publ), Box 2269, 403 14 Göteborg | Org nr 556475-5550   | Tel 031-60 74 00