Castellum investerar 307 Mkr i ombyggnation av unik fastighet i centrala Stockholm

Fastigheten Sabbatsberg 24 och Stockholm Vattens tidigare huvudkontor från tidigt 1900-tal är ett välkänt landmärke i centrala Stockholm som förvärvades av Castellum 2017. Nu inleds första ombyggnadsetappen, med syfte att omvandla ca 9 000 kvm till moderna arbetsplatser. Investeringen beräknas uppgå till 307 Mkr.

Den välkända fastigheten Sabbatsberg 24 om totalt 11 500 kvm vid Torsgatan i centrala Stockholm, ritades av arkitekten Ferdinand Boberg och uppfördes 1906 som administrationsbyggnad för Stockholms Gasverk. Fram till 2016 rymde den Stockholm Vattens huvudkontor. Castellum tillträdde fastigheten i maj 2017, med avsikt att förädla och utveckla byggnaden för att skapa ett levande blandkvarter med moderna arbets- och mötesplatser i ett mycket attraktivt läge.

Den första ombyggnadsetappen som inleds under våren 2018, omfattar ca 9 000 kvm och beräknas vara färdigställd under tredje kvartalet 2019. Som en följd av hög efterfrågan på kontorslokaler i centrala Stockholm startar Castellum ombyggnation utan kund, men med god beredskap för anpassning under projektets gång. Fullt uthyrd bedöms investeringen generera en årlig hyresintäkt om 40 Mkr.

”Det är stor efterfrågan på kontorslokaler i centrala Stockholm. I och med ombyggnationen av fastigheten Sabbatsberg 24 breddar Castellum sitt utbud och kommer att kunna erbjuda unika kontorslösningar i ett extremt attraktivt läge nära centralstationen”, säger Henrik Saxborn, Castellums koncernchef.

Ombyggnationen av Sabbatsberg 24 är en del av Torsgatans pågående utveckling mellan Norra Bantorget och S:t Eriksplan. Fastigheten ska i möjligaste mån öppnas upp mot gatan och kopplingen till innergårdarna stärkas, samtidigt som byggnadens unika historik och ursprungliga gestaltning i jugendstil bevaras.

Castellum äger sedan tidigare flera grannfastigheter och planerar att på sikt, tillsammans med Stockholms stad och övriga fastighetsägare i området, utveckla och skapa ett koncept för hela Torsgatan.

Ulrika Danielsson, ekonomi- och finansdirektör Castellum AB, 0706-47 12 61
Ingalill Östman, Kommunikationsdirektör Castellum AB, 0703-54 41 27

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till 81 miljarder kronor och utgörs av lokaler för kontor/butik och lager/logistik med en uthyrningsbar yta om 4,4 miljoner kvm.
Castellum verkar genom en decentraliserad organisation med stark lokal närvaro i 20 städer från Köpenhamn i söder till Sundsvall i norr.
Castellum har under 2017 tilldelats flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat Global Sector Leader av GRESB vilket innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och logistiklokaler samt nivå guld för bolagets hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association). Castellum är dessutom som enda nordiska fastighets- och byggbolag invald i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), som inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet.

Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Castellum AB (publ), Box 2269, 403 14 Göteborg | Org nr 556475-5550   | Tel 031-60 74 00