• Castellum/

Castellum satsar på digitalisering – utvecklar utvecklar morgondagens kontor i nytt innovations-labb

Nu tar Castellum – stor ägare av kommersiella fastigheter i tillväxtstäder från Köpenhamn i söder till Sundsvall i norr – en rad initiativ för att gå i spetsen för en digitalisering av branschen. Utvecklingsarbetet drivs i innovationslabbet Castellum Next20, en test-arena för digital transformation och innovation. Det första pilotprojektet sjösätts inom kort.

Castellum har 700 fastigheter dit 250 000 människor varje dag går till jobbet.

”Ny teknik innebär nya möjligheter och förändringar av arbetslivet – fastighetsbranschen behöver utvecklas”, säger Henrik Saxborn, koncernchef i Castellum. ”När hyresgästernas behov snabbt förändras blir kraven på oss annorlunda. Som fastighetsägare måste vi förstå hur vi kan bidra till att underlätta arbetslivet för våra hyresgästers anställda”.

Motorn i företagets satsning, labbet Castellum Next20, har stärkts upp med resurser och kompetens inom digitalisering. Huvuduppgiften är att, med människan i centrum, utveckla morgondagens kontor med målsättningen att bli branschledande inom digitalisering till 2020.

Vi kartlägger framtida behov och krav på moderna fastigheter och samarbetar med starts ups inom innovation och tech för att ta vara på de många möjligheter som digital transformation innebär”, säger Saxborn.

Det första projektet kommer att sjösättas inom kort och handlar om att förenkla livspusslet för människor som arbetar i Castellum-fastigheter.

”Planen är att rulla ut flera pilotprojekt under året. Med det här ambitiösa initiativet framtidssäkrar vi Castellums verksamhet och skapar förutsättningar för fortsatt god lönsamhet”, säger Henrik Saxborn.

Castellum är Sveriges just nu största utvecklare av kontor. Projektportföljen totalt uppgår till 4,5 miljarder kronor.

Henrik Saxborn, verkställande direktör Castellum, 031-60 74 50
Presskontakt: Anders Johansson, chef för medierelationer Castellum, 031-60 74 82

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till 74 miljarder kronor och utgörs av lokaler för kontor/butik och lager/logistik med en uthyrningsbar yta om 4,4 miljoner kvm.
   Castellum verkar genom en decentraliserad organisation med stark lokal närvaro i 20 städer från Köpenhamn i söder till Sundsvall i norr.
   Castellum har under 2016 tilldelats två utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, dels Global Sector Leader av GRESB vilket innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och industrilokaler, dels förstapris för hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association). Castellum har dessutom valts in i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), som inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet.

Castellum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Castellum AB (publ), Box 2269, SE-403 14 Göteborg | Org nr/Corp Id no SE 556475-5550   | Tel +46 31 60 74 00 Fax +46 31 13 17 55