Castellum startar förvaringstjänsten Beambox för konsument

För knappt ett år sedan startade Castellum ett innovationslabb med syfte att gå i spetsen för en digitalisering av fastighetsbranschen. Nu blir pilotprojektet och förvaringslösningen Beambox ett helägt dotterbolag till Castellum. I samband med bolagiseringen och lansering anställer Beambox tre personer.

Beambox är en helt ny förvaringslösning med on demand-service som hjälper människor att lösa förvaring av saker på ett enkelt sätt utan krav på biltransporter till avlägsna förråd. Beambox hämtar vid dörren, fotar, lagrar och lämnar tillbaka konsumenters saker när de behöver dem. Tjänsten tillhandahålls via en webb-tjänst och är ett resultat av arbetet i Castellums innovationslabb Next20, en test-arena för digital transformation och innovation. Under årets första månader har fokus varit att göra Beambox till en fungerande verksamhet som ett helägt dotterbolag till Castellum.

”Med Beambox stärker vi ytterligare vår position som ett innovativt och hållbart fastighetsbolag. Med Beambox kan vi erbjuda en hållbar och konkurrenskraftig förvaringslösning som riktar sig mot konsument. Samtidigt utnyttjar vi överkapacitet i tillfälligt vakanta lokaler och har samma ambition när det gäller transportledet. Det är win-win för alla inklusive miljön”, säger Henrik Saxborn, Castellums koncernchef.

I samband med bolagiseringen anställer Beambox tre personer:

• Eva Sjökvist, VD kommer närmast från Great Works där hon ansvarat för att utveckla konceptet kring Beambox. Eva har en gedigen bakgrund inom digitala produkter.
  • Ted Rosén, ansvarig för försäljning och marknadsföring har erfarenhet från finansvärlden, snabbrörliga konsumentprodukter och försäljning av digitala produkter. Ted kommer senast från digitala startup-företaget Wrapp.
  • Lars Runius, ansvarig operations har mångåriga erfarenhet från drift och logistik och kommer senast från ICA där han ansvarade för effektivitet och processutveckling.

Vid lansering kommer Beambox erbjudas till kunder i Stockholm och där verksamheten har sin bas.

Mer fakta om Beambox: https://www.beambox.se/

Henrik Saxborn, verkställande direktör Castellum, 031-60 74 50
Ingalill Östman, Kommunikationsdirektör Castellum AB, 0703-54 41 27

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till 81 miljarder kronor och utgörs av lokaler för kontor/butik och lager/logistik med en uthyrningsbar yta om 4,4 miljoner kvm.

Castellum verkar genom en decentraliserad organisation med stark lokal närvaro i 20 städer från Köpenhamn i söder till Sundsvall i norr.

Castellum har under 2017 tilldelats flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat Global Sector Leader av GRESB vilket innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och logistiklokaler samt nivå guld för bolagets hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association). Castellum är dessutom som enda nordiska fastighets- och byggbolag invald i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), som inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet.

Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Castellum AB (publ), Box 2269, 403 14 Göteborg | Org nr 556475-5550   | Tel 031-60 74 00