Catella lanserar ny räntefond - Catella Credit Opportunity

Report this content

Catellas prisbelönta ränteförvaltare får nu en ännu större verktygslåda. I dagens marknad krävs ett mer flexibelt tänkande för att skapa tillfredsställande riskjusterad avkastning.

"Rekordlåga räntor medför en synnerligen utmanande miljö för placerare. Många traditionella räntefonder har alltför snäva mandat och därför sämre möjlighet att generera avkastning i en lågräntemiljö och de riskerar faktiskt att ge negativ avkastning om räntorna vänder upp", säger Magnus Nilsson, en av fondens förvaltare.

Den nya fonden Catella Credit Opportunity har med sitt breda mandat en större verktygslåda för att bättre kunna anpassa sig till olika marknadsscenarion. Fonden har en målavkastning på 6-8 procent och en förväntad risk mätt som standardavvikelse på 5-7 procent.

Catella Credit Opportunity är en absolutavkastande fond som söker avkastning genom att investera i hela den räntebärande kapitalstrukturen och i obligationer med både hög och låg kreditkvalitet. Fonden har möjligheter att via derivatmarknaden skydda kapitalet mot de två primära riskerna, ränterisk och kreditrisk. All valutaexponering hedgas tillbaka till basvalutan svenska kronor.

"Vi tror inte på snäva mandat. Vi tror inte heller på jämförelseindex som förvaltare passivt kan gömma sig bakom. I dagens marknad krävs ett mer flexibelt tänkande för att skapa tillfredsställande riskjusterad avkastning. En fond måste ges möjlighet att allokera till det för stunden bästa tillgångsslaget. Dessutom bör fonden arbeta med kapitalskyddande tillgångsslag för att kunna parera exempelvis stigande marknadsräntor och/eller kreditspreadar som går isär exempelvis till följd av ett större börsfall", säger Fredrik Tauson, en av fondens förvaltare.

Catella Credit Opportunity förvaltas av Magnus Nilsson och Fredrik Tauson. Teamet har vunnit pris för Best Fund L/S Credit av Hedgefund Journal samt varit nominerade till Best UCITS Fund in Europe, Best European Credit Fund och Best Fund under 50mEUR.

Den nya fonden är planerad att starta i slutet av november.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Kjellgren
Chef för den svenska fondverksamheten
08 -614 25 12, 070-314 40 35
erik.kjellgren@catella.se

Presskontakt:
Ann Charlotte Svensson
anncharlotte.svensson@catella.se

Om Catella: Catella är en oberoende finansiell rådgivare och kapitalförvaltare. Vi finns i 12 länder i Europa och har cirka 500 anställda. Catella har ett starkt erbjudande inom finansiella tjänster genom vår verksamhetsmässiga bredd, geografiska spridning och ledande position inom fastighetssektorn. Catella är listat på Nasdaq OMX, First North Premier och handlas under kortnamnen CAT A och CAT B. Remium är bolagets Certified Advisor. Läs mer på catella.se

Taggar: