Knut Pedersen ny vd och koncernchef för Catella

Styrelsen för Catella AB har utsett Knut Pedersen till ny vd och koncernchef. Knut Pedersen har lång erfarenhet från olika positioner inom finansbranschen och kommer närmast från rollen som vd för ABG Sundal Collier i Sverige.

Knut Pedersen tillträder den 1 januari 2014. Johan Ericsson kvarstår som vd och koncernchef fram till 1 januari 2014 och kommer sedan att fortsätta i en senior affärsdrivande roll inom Catella.

I tillägg till sin roll som vd på ABG Sundal Collier i Sverige har Knut Pedersen ansvarat för ABG:s globala Markets-enhet. Han har tidigare arbetat för UBS, Nordea och Öhman i olika roller i Sverige och internationellt.

”Jag är väldigt glad över att Knut Pedersen har tackat ja till uppdraget som Catellas vd och koncernchef. Knut har 20 års erfarenhet av finansbranschen, en gedigen internationell bakgrund och är dessutom en stark ledarprofil. Han har en bevisad förmåga att kunna leda och utveckla organisationer som består av kompetenta och drivna individer som i Catella”, säger Johan Claesson, styrelseordförande i Catella.

”Catella har stor potential och är väl positionerat med en god balans mellan löpande intjäning från Corporate Finance och långsiktigt värdebyggande från kapitalförvaltningen. Jag ser fram emot att vara med om att vidareutveckla Catella för att skapa förbättrad lönsamhet inom alla delar”, säger Knut Pedersen blivande vd och koncernchef för Catella.

Johan Claesson
Styrelseordförande

Om Catella: Catella är en oberoende finansiell rådgivare och kapitalförvaltare. Vi finns i 12 länder i Europa och har cirka 450 anställda. Catella har ett starkt erbjudande inom finansiella tjänster genom vår verksamhetsmässiga bredd, geografiska spridning och ledande position inom fastighetssektorn. Catella är listat på Nasdaq OMX, First North Premier och handlas under kortnamnen CAT A och CAT B. Remium AB är bolagets Certified Advisor. Läs mer om Catella på www.catella.se.

Citat

Johan Claesson
Jag ser fram emot att vara med om att vidareutveckla Catella för att skapa förbättrad lönsamhet inom alla delar.
Knut Pedersen