Kommuniké från Catena Media plc´s årsstämma 2018

Aktieägarna i Catena Media plc samlades torsdagen den 26 april 2018 i Stockholm för årsstämma.

Det beslutades att fastställa bolagets koncernredovisning, förvaltningsberättelsen och revisionsberättelsen för räkenskapsåret som avslutades den 31 december 2017.

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att inte lämna utdelning för räkenskapsåret 2017.

Anders Brandt, Andre Lavold, Henrik Persson Ekdahl, Kathryn Moore Baker, Mathias Hermansson och Mats Alders omvaldes till nya styrelseledamöter. Cecilia Qvist nyvaldes till styrelseledamot. Kathryn Moore Baker omvaldes till styrelsens ordförande.

Vidare beslutade stämman att arvode till styrelsens ledamöter ska utgå enligt följande: 80 000 EUR till styrelsens ordförande och 35 000 EUR till envar av de övriga styrelseledamöterna. Bolagets utskott ska erhålla ersättning enligt följande: (i) 12 500 EUR till ordförande i revisionsutskottet; (ii) 6 250 EUR till medlem i revisionsutskottet; (iii) 6 250 EUR till ordförande i ersättningsutskottet; och (iv) 3 125 EUR till medlem i ersättningsutskottet.

PricewaterhouseCoopers Malta omvaldes till bolagets revisor. Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Stämman beslutade att godkänna valberedningen förslag rörande principer för utseende av valberedning inför årsstämman 2019.

Stämman beslutade att godkänna styrelsens förslag rörande riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att införa ett nytt incitamentsprogram för nyckelpersoner i Catena Media-koncernen (”Programmet 2018”). Programmet 2018 omfattar två serier, dels aktieoptioner som tilldelas vederlagsfritt och dels teckningsoptioner som förvärvas till marknadsvärde. Både aktieoptionerna och teckningsoptionerna har en intjänandeperiod om 3 år, varefter innehavaren har rätt att utnyttja aktieoptionerna och teckningsoptionerna för teckning av aktier i bolaget. Programmet 2018 omfattar högst 32 deltagare och består av totalt högst 800.000 aktieoptioner och teckningsoptioner som berättigar till teckning av samma antal nya aktier, uppgående till högst cirka 1,5 procent av aktiekapitalet och rösterna i bolaget.

Teckningskursen för aktierna ska motsvara 130 procent av den genomsnittliga volymvägda betalkursen för bolagets aktie på Nasdaq Stockholm under en period om tio (10) handelsdagar före tilldelning av aktieoptionerna och teckningsoptionerna. Det slutliga antalet aktieoptioner eller teckningsoptioner varje deltagare är berättigad att utnyttja är beroende av graden av uppfyllnad av vissa prestationsvillkor.

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra bolagets stiftelseurkund och bolagsordning i huvudsak avseende det maximala antalet styrelseledamöter innebärande en ökning från högst sex till högst sju styrelseledamöter. Stämman beslutade vidare att ändra bolagets bolagsordning genom införande av en bestämmelse genom vilken styrelsen får besluta om att emittera aktier, och företrädesrätten för befintliga aktieägare får begränsas eller upphävas av styrelsen, vid utnyttjande av aktieoptioner, teckningsoptioner eller andra instrument relaterade till och enligt villkoren för incitamentsprogram för anställda och styrelseledamöter etablerade av bolaget.

Fullständig information kring stämmans beslut finns på bolagets hemsida, www.catenamedia.com

Henrik Persson Ekdahl, tillförordnad VD, Catena Media plc
Tel: +46 706 914343, E-post: henrik.persson@catenamedia.com

Tel: +46 700 818117, E-post: asa.hillsten@catenamedia.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2018, klockan 10:45 CET.

Catena Media plc är verksamt inom prestationsgenererad marknadsföring på internet och har etablerat en ledande ställning genom stark organisk tillväxt och förvärv. Verksamheten startade år 2012 och koncernen har drygt 282 medarbetare i USA, Australien, Japan, Serbien, Storbritannien, Sverige och Malta där huvudkontoret är beläget. Under 2017 uppgick omsättningen till 67,6 miljoner euro. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Mid Cap. Mer information finns på www.catenamedia.com.