Catena investerar 106 Mkr i ny logistikfastighet i Malmö

2017-04-18 kl. 11:00

Catena har idag tecknat ett 10-årigt hyresavtal med Svensk Cater AB och investerar 106 Mkr i en ny logistikfastighet. Byggnation kommer påbörjas efter sommaren på den mark i Burlövs kommun, Sunnanå 12:52, där Catena håller på att utveckla en ny logistikposition vid ringleden runt Malmö med av- och påfart till såväl E6 som riksväg 11. Detta blir den andra etableringen på Logistikposition Sunnanå. Catena kommer uppföra ett 8 500 kvadratmeter stort distributionslager. Investeringen beräknas ge ett driftsöverskott om cirka 7 Mkr på årsbasis. Svensk Cater AB förväntas kunna flytta in i fastigheten under hösten 2018.

Svensk Cater AB är en rikstäckande fullsortimentsgrossist för uteätarmarknaden och omsätter 4 Mdkr i Sverige och har en personalstyrka om ca 1.000 medarbetare runt om i Sverige.

”För oss är närheten till våra kunder mycket viktig. De nya lokalerna ger oss inte bara utmärkta förutsättningar för att stärka vår roll som restaurang och storhushållsgrossist i Skåne utan även expandera till fler kunder. Lokalerna ger möjlighet till en fortsatt utveckling både produkt-, volym- och omsättningsmässigt och även en fortsatt expansion genom utbyggnationsmöjligheter. Läget är dessutom utmärkt logistiskt sett vilket varit viktigt för att vi ska behålla och stärka vår redan höga tillgänglighet och servicenivå. Avtalet med Catena ger oss den trygghet vi behöver för vår fortsatta expansion” säger Lars Carlsson, VD på Svensk Cater AB.

”Det är glädjande att vi kan stärka vår närvaro i Malmö inom livsmedelssektorn, som med sina frekventa kontakter med konsumenter, har en strategisk betydelse för oss när vi utvecklar det som vi kallar ”last mile distribution”. Fastigheten har med sitt läge nära E6 en perfekt bas för Svensk Caters verksamhet i Skåne.” säger Catenas regionchef i Malmö, Christian Berglund, i en kommentar.

Gustaf Hermelin, VD                                     Christian Berglund, regionchef Malmö

Tel. 070-560 00 00                                        Tel. 0702-17 83 88

gustaf.hermelin@catenafastigheter.se          christian.berglund@catenafastigheter.se

Catena ska äga, effektivt förvalta och aktivt utveckla välbelägna fastigheter som har förutsättningar att generera ett stabilt växande kassaflöde och en god värdetillväxt. Catenas övergripande mål är att i kraft av sin fokuserade inriktning ge aktieägarna en långsiktigt god totalavkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 10 786,4 Mkr per 31 december 2016.

Catena AB är noterat på NASDAQ Stockholm.

Denna information är sådan information som Catena AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom i detta pressmeddelande nämnda kontaktpersoners försorg, för offentliggörande vid tidpunkt enligt ovan.