Catena investerar 200 Mkr i Mölnlycke

2016-12-07 kl. 10.00

Catena har tecknat avtal om investering på cirka 200 Mkr i fastigheten Härryda Solsten 1:102 i Mölnlycke.

För den på fastigheten befintliga hyresgästen, Oriola, som lagerhåller och distribuerar läkemedel till Sveriges samtliga apotek, veterinärer och andra partihandlare, investeras cirka 40 Mkr. Investeringen avser utbyggnad av den befintliga byggnaden med cirka 1 350 kvadratmeter stort höglager med en höjd om 25 meter samt i en direkt anslutning cirka 900 kvadratmeter stort logistiklager för utlastning. Oriola tecknar i samband med utbyggnaden ett tilläggsavtal på 7,5 år med en årshyra om cirka 3,3 Mkr.

På fastigheten finns idag även obebyggd mark där vi nu kommer bygga en ny Cross-docking-terminal åt Bring omfattande 11 200 kvadratmeter samt iordningställa och investera i en befintlig kontorsbyggnad omfattande ca 3500 kvadratmeter. Investeringen uppgår till cirka 160 Mkr och terminalbyggnaden kommer innehålla både kyl- och frysterminal, höglager samt paket- och pallhantering. Bring kommer på detta sätt kunna samla fyra olika verksamheter i en och samma byggnad och få en samordnad logistiklösning med stort fokus på miljö och hållbarhet på plats. Ett 10-årigt hyreskontrakt har tecknats med en årshyra om cirka 13 Mkr.

”Investeringen ger oss möjlighet att bygga ut för vår befintliga hyresgäst Oriola och trygga deras framtida expansionsplaner, och breddar vår kundbas med Bring som en stor och viktig partner inom E-handelslogistik, livsmedelsdistribution och citylogistik.” säger Catenas VD Gustaf Hermelin i en kommentar.

Gustaf Hermelin, VD                                     Johan Franzén, regionchef Göteborg

Tel. 070-560 00 00                                        Tel. 073-070 22 60

gustaf.hermelin@catenafastigheter.se          johan.franzen@catenafastigheter.se

Catena ska äga, effektivt förvalta och aktivt utveckla välbelägna fastigheter som har förutsättningar att generera ett stabilt växande kassaflöde och en god värdetillväxt. Catenas övergripande mål är att i kraft av sin fokuserade inriktning ge aktieägarna en långsiktigt god totalavkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 10 377,5 Mkr per 30 september 2016.

Denna information är sådan information som Catena AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom i detta pressmeddelande nämnda kontaktpersoners försorg, för offentliggörande vid tidpunkt enligt ovan.