Från förvaltare till klimathjälte – så kan fastighetsbranschen bidra till tvågradersmålet!

Kan stora fastighetsägare, som kommuner och kommunala fastighetsbolag, nå klimat- och miljömål utan att extra skattepengar används?

Den frågan ska vi debattera i Almedalen, den 6 juli klockan 14 på Donners Plats.

Energianvändning är ständigt aktuellt. Trots att ämnet debatteras flitigt finns en stor post som ofta ges litet utrymme – fastigheter.

40 % av den totala energianvändningen i Sverige kommer från fastigheter. Trots den höga siffran och trots att energieffektivisering bidrar till lägre underhållskostnader och bättre ekonomi går energieffektiviseringen av det svenska fastighetsbeståndet långsamt.

Här krävs politiska och kommersiella prioriteringar.

- Energieffektivisering i byggnader bör lyftas fram på den svenska dagordningen. Sverige har goda erfarenheter samt ett gott internationellt renommé och tydliga satsningar skulle kunna leda till en effektivare energianvändning i Sverige och skapa en språngbräda för svensk exportindustri. Internationellt är energieffektivisering en viktig åtgärd för att nå två-gradersmålet, säger professor Lena Neij, på internationella miljöinstitutet vid Lunds Universitet.

Energieffektiviseringsprojekt är ofta ett stort åtagande för fastighetsägare. Det finns dock tjänster som är ekonomiskt riskfria för beställaren och som kan påskynda utvecklingen. Här garanterar leverantören de framtida energi- och underhållsbesparingarna och beställaren kan därmed öka energieffektiviteten utan ekonomisk risk.

Hur långt räcker då betalningsmodeller och klimat- och miljömål? Vilka ytterligare insatser behövs för att komma tillrätta med problemet?

Dessa frågor diskuteras under seminariet Från förvaltare till klimathjälte den 6 juli på Donners Plats 2 i Visby.

Deltagare i seminariet är Lena Neij, Professor på internationella miljöinstitutet vid Lunds Universitet, Anita Aspegren, chef avdelningen för energieffektivisering på Energimyndigheten, Lars Stål, teknisk chef Söderhamns kommun och Håkan Olsson, Caverion.

Erika Björnesparr
Marknads- och kommunikationschef Caverion Sverige
erika.a.bjornesparr@caverion.se

Om Caverion

Caverion designar, installerar, förvaltar och utvecklar användarvänliga och energieffektiva lösningar för byggnader och industrier. Våra tjänster och lösningar används i bostadshus, kommersiella fastigheter, inom offentlig sektor och i industriprocesser.

Detta säkerställer hög driftsäkerhet, säkra, hälsosamma och inbjudande miljöer, optimal prestanda och kostnadseffektivitet. Vårt mål är att bli en ledande europeisk leverantör av avancerade och hållbara livscykellösningar för byggnader och industrianläggningar.

Våra styrkor omfattar teknisk kompetens och ett heltäckande tjänsteerbjudande inom samtliga teknikområden genom fastigheters och industrianläggningars hela livscykel. Caverion har över 17 000 anställda i 12 länder i norra och centrala Europa. Vår omsättning för år 2015 uppgick till cirka 2.4 miljarder euro.  Caverions aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsingfors.

www.caverion.se