CCS Healthcare AB förvärvar danska Plum A/S och blir nordisk marknadsledare inom hygiensegmentet

Report this content

Segulah-ägda CCS Healthcare AB förvärvar Danmarks ledande producent av hygien- och desinfektionsprodukter, Plum A/S. Förvärvet innebär att CCS blir nordisk marknadsledare inom hygiensegmentet samt skapar en stark strategisk plattform för utveckling även i andra europeiska länder utanför Norden. Avtalet undertecknades i veckan och affären slutförs i början av 2015.

- Plum A/S besitter en unik kompetens inom hygiensegmentet. Vi gläds åt att nu tillsammans kunna förädla erfarenhet och kunskap för att åstadkomma ännu starkare tillväxt inom ett område vars efterfrågan globalt bara ökar, säger Jonas Nilsson, VD för CCS Healthcare AB.

CCS Healthcare AB är idag redan marknadsledare inom hygien- och desinfektion i Sverige och Norge. Förvärvet i Danmark stärker bolaget ytterligare på den nordiska marknaden samt öppnar dörrar till andra geografiska områden såsom Tyskland och Frankrike, länder där Plum A/S redan har en betydande distribution.

- Desinfektion är ett av de mest snabbväxande hygienområdena i samhället och växer stadigt i takt med att medvetandet om att motverka smittspridningar inom vården, på arbetsplatser och i hemmet ständigt ökar. Förvärvet ger oss en unik position på marknaden och ökar möjligheterna till fortsatt produktutveckling och tillväxt. säger Jonas Nilsson, VD för CCS Healthcare AB.

CCS Healthcare AB utvecklar och tillverkar idag hygien- och hudvårdsprodukter samt läkemedel till såväl offentlig sektor, industri, företag som konsument. Plum A/S verksamhet riktar sig primärt till vård- och industrisektorn. Bolagens verksamheter kompletterar därmed varandra och betydande synergier kommer att uppnås.

- Jag är glad att vårt företag nu är med och skapar Nordens ledande aktör inom hygiensegmentet. Jag ser fram emot att tillsammans med övriga i CCS-koncernen vara en del av det fortsatta utvecklingsarbetet, säger Poul Bertelsen, VD Plum A/S.

Köpeskillingen är inte officiell, men VD för Plum A/S, Poul Bertelsen tillsammans med delägaren Ida Plum, återinvesterar betydande del i CCS. Plums VD Poul Bertelsen kommer att ingå i CCS ledningsgrupp. Köpet kommer att slutföras under första delen av 2015. Plum A/S kommer att behålla sitt företagsnamn. CCS-koncernen består, efter förvärvet, av CCS i Sverige, Antibac i Norge samt Plum A/S i Danmark. Bolagen omsätter sammanlagt 650 MSEK.

För mer information vänligen kontakta:
Jonas Nilsson, VD för CCS Healthcare AB +46-70 554 16 80
Henrik Lif, Segulah, +46-8-402 87 50

CCS Healthcare AB ägs av riskkapitalbolaget Segulah (www.segulah.se) och omsätter drygt 500 MSEK årligen. CCS Healthcare utvecklar och tillverkar produkter inom hygien, läkemedel och hudvård. Antalet anställda uppgår till 175 personer. Efter förvärvet kommer koncernens samlade omsättning uppgå till 650 MSEK samt ha ca 260 medarbetare i Sverige, Norge och Danmark.

Plum A/S är ett i grunden familjeägt företag och omsätter 150 MSEK årligen. Plum A/S utvecklar och tillverkar hygien- och hudvårdsprodukter till primärt industri- och vårdsektorn samt ”förstahjälpen”-koncept med fokus på ögonskölj. Plum’s ögondusch är ett starkt varumärke med kraftigt växande global omsättning. Plum A/S har en marknadsledande position i Danmark och en betydande omsättning till industrin i resten av Norden.

Taggar: