CDON.com samordnar logistik och flyttar till nytt lager

CDON Group AB (publ.), Nordens ledande e-handelskoncern, meddelar att dotterbolaget CDON AB har tecknat ett avtal med Strålfors Svenska AB (PostNord) om etablering av ett nytt centrallager i Ljungby.

CDON.com samordnar merparten av lagerverksamheten till Ljungby, Sverige, i en av landets största och mest moderna anläggningar anpassad för e-handel. Den nya anläggningen, som i första etappen omfattar 25 000 kvm, väntas vara i full drift under 2015 och uppförs av Strålfors Svenska AB.

Paul Fischbein, VD på CDON Group, kommenterar:  ”Ett högmodernt och effektivt centrallager är en viktig konkurrensfaktor för en stor e-handlare som CDON.com, och en viktig del i den framgångsrika omställning vi genomför i bolaget. Med det nya centrallagret kan vi öka kostnadseffektiviteten samtidigt som kundupplevelsen förbättras med samordnade och säkrare leveranser, dessutom med en minskad miljöpåverkan.”

CDON.com använder idag elva lagerenheter i Norden, varav en redan drivs av Strålfors i Ljungby. När det nya centrallagret är fullt driftsatt förväntas CDON.coms logistikrelaterade kostnader minska betydligt. Flytten kommer att påbörjas i det fjärde kvartalet 2014 och genomförs etappvis under 12 månader. Investeringarna hänförliga till lagerkonsolideringen beräknas uppgå till totalt 10-15 miljoner kronor.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som CDON Group ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 september 2014 klockan 08:45 CET.

För ytterligare information, besök cdongroup.com eller kontakta:
Paul Fischbein, VD och Koncernchef
Tfn: 46 (0)10 703 20 00

Fredrik Bengtsson, Kommunikationschef
Tfn: 46 (0)700 80 75 04

CDON Group är Nordens ledande e-handelskoncern. Sedan starten 1999 har gruppen utökat och breddat sin produktportfölj till att idag vara marknadsledande på e-handel inom Underhållning (CDON.com, Lekmer.com), Mode (Nelly.com, NLYman.com och Members.com), Sport & Hälsa (Gymgrossisten.com, Bodystore.com och Milebreaker.com) och Hem & Trädgård (Tretti.com). Under 2013 genererade gruppen 4,5 miljarder kronor i intäkter. CDON Groups aktier är noterade på NASDAQ OMX Stockholm Mid-cap lista under kortnamnet ”CDON”.

Taggar: