• Nelly Group/

Nordens största nätaktörer etablerar e-handelns dag för att starta årets julhandel på nätet

Med inspiration från USA:s “Cyber Monday” och “Black Friday” gör de största nordiska e-handelsaktörerna gemensam sak och etablerar e-handelns dag för att markera starten på årets julhandel online. Fredagen den 29 november arrangeras den första e-handelns dag i Norden, då kunderna under 24 timmar kan ta del av ett flertal exklusiva erbjudanden.

“Cyber Monday” är känd som USA:s viktigaste dag för e-handeln. Denna dag startar flertalet av nätaktörerna julsäsongen med mängder av unika erbjudanden och rabatter av olika slag. Detta fenomen har nu spridit sig till Norden, där ett flertal av de stora nätaktörerna i regionen gått samman för att skapa e-handelns dag, som i år infaller den 29 november.

Den första e-handelns dag i Norden ger kunderna möjlighet att göra unika fynd inom mode, böcker, elektronik och leksaker. Flera av de största nätaktörerna i Norden har beslutat sig för att delta i detta event, bland annat CDON.com, Zalando.se, Nelly.com, Tretti.se, Gymgrossisten.se, Rum21.se och Lekmer.se.

Enligt en ny rapport från HUI Research beräknas julhandeln på nätet slå nya rekord i år. Då fler och fler har upptäckt fördelarna med att handla på nätet är många också beredda att göra större delen av sina julklappsinköp online. Att beställa julklappar på nätet är bekvämt jämfört med att ge sig ut i julstressen och köa i butiker och överfyllda köpcentra. E-handelns dag gör det dessutom möjligt för konsumenterna att göra bra fynd online inför de stundande julhögtiderna.

Enligt CDON Groups VD Paul Fischbein och Zalandos regionschef för Norden Michael Lindskog, ser nätaktörerna fram emot att få presentera fina erbjudanden för konsumenterna denna första e-handelns dag.

I USA äger “Cyber Monday” rum första måndagen efter Thanksgiving, i år för nionde gången i ordningen. Fenomenet “Cyber Monday” finns redan i stora delar av Europa, bland annat i Tyskland, Frankrike och Portugal. I England går det under benämningen ”Mega Monday”. Kinas version av “Cyber Monday” ägde i år rum den 11 november, och experter uppskattar att det under denna 24-timmarsperiod gjordes transaktioner online till ett värde över 8,2 miljarder dollar. Denna siffra kan jämföras med omsättningen under Cyber Monday i USA 2012, som uppgick till ca 1,46 miljarder dollar.

För ytterligare information, besök www.cdongroup.com, eller kontakta:
Fredrik Bengtsson, kommunikationschef
Tfn:                      +46 (0) 700 80 75 04
E-post:                 press@cdongroup.com, ir@cdongroup.com

CDON Group är Nordens ledande e-handelskoncern. Sedan starten 1999 har gruppen utökat och breddat sin produktportfölj till att idag vara marknadsledande på e-handel inom Underhållning (CDON.com, Lekmer.com), Mode (Nelly.com, Members.com), Sport & Hälsa (Gymgrossisten.com, Bodystore.com, Milebreaker.com) och Hem & Trädgård (Tretti.com och Rum21.se). Under 2012 genererade gruppen 4,5 miljarder kronor i intäkter. CDON Group är noterad på NASDAQ OMX Stockholm Mid-cap lista under kortnamnet ”CDON”.