Cell Network och Birdstep Technology i samarbete om nästa generations mobila Internetlösningar Cell Network och Birdstep Technology i Norge har inlett ett samarbete om mobila Internetlösningar. Avtalet, som undertecknas idag, betyder att användarna av mobil kommunikation får glädje av både Cell Networks kompetens inom digitala media och Birdsteps databasteknologi. - Vi vill erbjuda kunderna och våra samarbetspartners en helhetslösning, säger Bente Sollid, VD i Cell Network Norge. Birdsteps databasteknologi blir utgångspunkten när vi utvecklar nästa generations mobila kommunikationslösningar. Samarbetet ska resultera i lösningar som gör det möjligt att hantera stora mängder data på bärbara enheter, något som bland annat affärsresenärer kommer att ha nytta av. Analyser från Gartner Group visar att den ökade bandbredden som förväntas genom GPRS- och UMTS-tekniken, kommer att skärpa kraven på lokal datorkraft. Användarna behöver applikationer som effektivt hanterar både e-handel, transaktioner och annan lokal databehandling. - Kraven på lokal databehandling kommer att öka radikalt de närmaste åren. Inom en snar framtid måste bärbara enheter som mobiltelefoner och PDAer själva kunna bearbeta stora mängder data. Birdsteps databasteknologi höjer kapaciteten och öppnar därmed dörren för en lång rad nya applikationer och tjänster på det mobila nätverket, säger Henning Klemp, VD i Birdstep Technology. Birdstep och Cell Network ska aktivt söka gemensamma projekt och ta fram koncept för att Birdsteps databasteknologi och Cell Networks kompetens inom digitala media ska bli en vinnande kombination. Om Birdstep Technology AS Birdstep Technology AS har utvecklat en "Ultra Small Footprint" databasmotor, IcebreakerTM, som bl a vänder sig till marknaden för datalagring och sökning av alla sorters datastrukturer i bärbara enheter som mobiltelefoner, PDAer o dyl. Icebreaker är tillgängligt på en rad operativsystem som: Win32, WinCE, EPOC, Embedded NT, VxWorks och Linux. Birdstep Technology bildades i augusti 1996 och har dotterbolag i England och Austin/TX/USA. Om Cell Network AB (publ) Internetföretaget Cell Network AB (publ) är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista och har internationell verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Frankrike, Spanien, Storbritannien, Tyskland och Schweiz. Koncernen är ett ledande internetkonsultföretag för affärsutveckling genom nya digitala media med avsikt att bli ett av de ledande företagen i världen. Bland kunderna finns bland andra General Electric, Telia, Nokia, ABB, Volvo, Telenor, Renault, Saab, Banque Nationale de Paris, Ericsson, Braathens Malmö Aviation, AstraZeneca, Procordia, De norske Bokklubbene, Nationalencyklopedin, Svenskt Flyg, Bonnier, Torget (Posten) och Electrolux Home. För prenumeration och pressmeddelanden on-line, se www.huginonline.se. För ytterligare information: Henning Klemp, adm dir, Bente Sollid, adm dir, Cell Birdstep Technology AS Network Norge Tel: +47 22 83 67 10 eller +47 Tel: + 47 23 19 66 00 eller 930 03 243 +47 909 58580 E-post: E-post: henning.klemp@birdstep.com bente.sollid@cellnetwork.no Arvid Liepe, Informationschef, Cell Network AB Tel: +46 8 522 041 85 eller +46 709 56 51 85 E-post: arvid.liepe@cellnetwork.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/10/20000310BIT00020/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/03/10/20000310BIT00020/bit0002.doc