CELLINK: Förtydligande av information med anledning av informationsläckage

Med anledning av att en uppdatering till styrelsen från den 20 oktober 2016 som av misstag har publicerats av en enskild styrelseledamot på VästAFs hemsida vill CELLINK AB (”CELLINK” eller ”Bolaget”) tillgodose att samtliga aktörer på marknaden har tillgång till samma information och publicerar därmed innehållet i uppdateringen nedan.

Med undantag för information som offentliggjorts särskilt eller som förekommit i CELLINK Informationsmemorandum är det styrelsens bedömning att uppdateringen inte innehåller någon information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Nedan följer en sammanfattning av informationen samt rapporten i sin helhet.

• Bolaget hade under september månad en orderingång på strax över 1 MSEK och har förhoppningar att under första kvartalet nå en total orderingång om 2 MSEK
  • CELLINK har fortsatt att bygga på sin kundlista med högt ansedda universitet och institutioner - nu senast, FDA (Amerikan Food and Drug administration), MIT och UT Southwestern
  • Två nya medlemmar har rekryterats till Bioinkteamet som ska hjälpa till i utvecklingen av nya Bioink och produkter
  • Bolaget fortsätter att arbeta med ledande kosmetikabolag och har inlett ett nytt projekt med en utav kunderna. Projektet har ingen ekonomisk signifikans
  • Bolagets finansiella ställning per den 20 oktober var enligt följande: 12,5 MSEK i kassan, 0,6 MSEK i outnyttjad kredit från Västra Götalands Region (såddfinansiering). Kassan kommer i november månad att öka med cirka 21 MSEK till en följd av den lyckade nyemissionen
  • Under september månad hade Bolaget utgifter om cirka 560 TSEK och intäkter om 535 TSEK vilket resulterad i ett negativt resultat om -25 TSEK

Rapporten i dess helhet:

”Verksamheten

Vi har under september och oktober haft en mycket fin orderingång på mer än 1 miljon SEK med förhoppningen är att nå 2 miljoner SEK per den 30 november. Det finns tre specifika ordrar som vi har arbetat länge på, nämligen FDA, MIT, och UT Southwestern (Top 5 läkarutbildningar i USA) som äntligen gått igenom. Vi har också haft en stadig utleverans och planen är att anställa en ytterligare produktions tekniker per slutet av oktober. Vi har också börjat få höra från våra kunder världen över och här ett par saker som dom säger:

"CELLINK is fantastic to work with. Absolutely incredible customer service. Their team has been a pleasure to work with, and they are a great option for bioprinting technology”

- Dr. Skardal at Wake Forest Institute for Regenerative Medicine

“After a considerable amount of research on the current 3D bioprinting companies, we decided to go with the INKREDIBLE bioprinter by CELLINK. This printer truly offers the features that a tissue engineering facility needs with a fraction of the price.”

- University College of London, Eastman Dental Institute

“As a customer that ordered the Dual-head INKREDIBLE Bioprinter, I would like to sincerely thank the staff for making the purchase easy and to the point. CELLINK was incredibly receptive and supportive throughout the process. I would highly recommend CELLINK as the first stop for anyone interested in entering the field of bio-printing at minimal cost.”

- Konkuk University, Department of Biomedical Science

Vi har fortsatt rekryteringen av Bioink teamet och har nu anställt två fantastiska killar, Patric (från USA) och Elia (från Schweiz). Deras fokus under hösten är att utveckla nya biobläck och testa dem mot nya celltyper för att utöka användningsområdena.

CELLINK kommer också äntligen skriva på avtalet med LOREAL nu under den kommande veckan. Det har varit en lång intern process hos LOREAL. Avtalet har skickats till Vinge där det kommer genomskådas och vi hoppas på en snabb återvändning. Studien är planerad att påbörjas nästa vecka.

Finansiella

CELLINK har ökat sin kassa tack vare avslutad Private placement samt mottagen projektfinanseiring från Horizon 2020, kassabalansen är idag cirka 12,5 MSEK. Utöver det så har vi 0,6 MSEK i beviljat lån/bidrag från Västra Götalands Regionen outnyttjat.

Den pågående spridningsemissionen har fått stort intresse och är idag övertecknad med enbart teckningssedlar räknade. Emissionen kommer därav med stor sannolikhet att bli kraftigt övertecknad när nätmäklarnas teckningar redovisas.

Under september månad så hade vi övriga externa kostnader om cirka 160 000 SEK, personalkostnader om cirka 320 000 SEK och kostnader för förbrukningsvaror om cirka 80 000 SEK. Totala utgifter blev 560 000 SEK. På intäktssidan så blev försäljningen cirka 535 000 SEK vilket resulterar ett negativ rörelseresultat för perioden om cirka -25 000 SEK.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Gatenholm, VD                                        Gusten Danielsson, CFO
Telefon: +46 73 267 00 00                             Telefon: +46 70 991 86 04
E-post:
eg@cellink.eu                                     E-post: gd@cellink.eu

Kort om CELLLINK

CELLINK har skapat ett av världens första universella biobläck som idag används av många av världens mest välrenommerade forskningsinstitutioner. Ett biobläck kan blandas med levande celler för att skriva ut funktionella mänskliga vävnader och om framtida forskning är framgångsrik, på sikt, kompletta mänskliga organ i så kallade 3D-Bioskrivare. CELLINKs universella biobläck uppvisar utmärkta resultat och kan användas i såväl CELLINKs egenutvecklade 3D-Bioskrivare som i 3D- Bioskrivare utvecklade av andra operatörer. Mangold Fondkommission AB, tel: +46 8 5030 1550, är Bolagets Certified Adviser.