CELLINK beviljas mönsterskydd

CELLINK har beviljats mönsterskydd för bolagets senaste produkt, BIO X. Mönsterskyddet även kallat designpatent är en komponent i bolagets IP-strategi för att skydda sina tillgångar.

Produkten har designats för maximal användarvänlighet, flexibilitet och funktion. Mönsterskyddet/design patentet skapar större inträdes barriärer och skyddar produktens unika design. Produktens design möjliggör, utskrifter i ren miljö, tillgång till all funktionalitet genom hela utskriftsprocessen, helt fristående system samt möjlighet till en enorm flexibilitet i olika utskriftsteknologier genom de utbytbara printhuvudena. BIO X är den enda Bioskrivaren i världen som i en enhet kan erbjuda kyld printbed och temperaturkontroll i printhuvudena.

"Vi är exalterade för att få vårt första designpatent beviljat och det passar bra med vår aggressiva teknikutvecklings tidslinje" Erik Gatenholm, VD.”

Erik Gatenholm, VD                                       Gusten Danielsson, CFO

Telefon: +46 73 267 00 00                           Telefon: +46 70 991 86 04

E-post: eg@cellink.com                                E-post: gd@cellink.com

Kort om CELLLINK

CELLINK har skapat ett av världens första universella biobläck som idag används av många av världens mest väl­renommerade forskningsinstitutioner. Ett biobläck kan blandas med levande celler för att skriva ut funktionella mänskliga vävnader och om framtida forskning är framgångsrik, på sikt, kompletta mänskliga organ i så kallade 3D-Bioskrivare. CELLINKs universella biobläck uppvisar utmärkta resultat och kan användas i såväl CELLINKs egenutvecklade 3D-Bioskrivare som i 3D-Bioskrivare utvecklade av andra operatörer. Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 5030 1550, är Bolagets Certified Adviser.