• BICO Group/

CELLINK ingår partnerskap med ARMI BioFab USA, UNH Manchester för regenerativtillverkningsevenemang

CELLINK är stolta att meddela ett nytt partnerskap med ARMI (Advanced Regenerative Manufacturing Institute) BioFabUSA, University of New Hampshire i Manchester för den första årliga BioHackNH-evenemanget. Detta event kommer att äga rum vid STEM Discovery Lab vid University of New Hampshire Manchester från 18 maj till 19 maj 2018.

Syftet med denna tvådagars händelse är att studenter som är intresserade av att utforska STEM (Science Technology Engineering and Mathematics) och regenerativ tillverkning ska få utforska olika möjligheter genom att engagera sig i realistisk problemlösning inom området.

"Vi är stolta för att vara en del av ett fantastiskt partnerskap och ser verkligen fram emot att inspirera och inspireras. Detta passar perfekt med vår vision att skapa en global bioprinting community. Genom att bana väg med våra framtida generations forskare kan vi göra bioprintingdrömmen en verklighet. "- Erik Gatenholm, VD, CELLINK

BioHack är öppet för alla studenter som är intresserade av bioprinting. Som ett ledande 3D Bioprinting-teknikföretag är CELLINK stolt över att hjälpa till att fördjupa unga talanger inom bioprinting, regenerativ medicin och vävnadsteknik.

Deltagarna får möjlighet att

• Lära sig om regenerativ tillverkning från ledande experter
  • Utforska verkliga applikationer
  • Skapa egna lösningar
  • Tillverka vävnader med CELLINKs bioprinter

"Vi hade brainstormat sätt att stödja den spännande utvecklingen kring regenerativ tillverkning i Manchester och bestämde att strukturen vi använde på Dyn kunde replikeras för att stödja lokala studenter som har intresse för området", säger Jeremy Hitchcock, grundare och tidigare VD för Dyn . "Genom att samarbeta med ARMI, UNH och CELLINK har vi samlat ett all-star-lag för att skapa en fantastisk händelse som studenterna kommer att njuta av."

Mike Decelle, dekan för UNH Manchester och chefskanslärare för ARMI säger att få akademi och näringsliv tillsammans är nyckeln till att bygga intresse för bioteknik.

CELLINKs användarvänliga teknik är anpassad för att revolutionera bioprintindustrin och hjälpa till att enkelt integrera nya användare i fältet.

Erik Gatenholm, CEO                                Gusten Danielsson, CFO

Telefon: +46 73 267 00 00                       Telefon: +46 70 991 86 04

E-mail: eg@cellink.com                           E-mail: gd@cellink.com

CELLINK har skapat en av världens första universella biobläck, idag använt av många av världens mest välrenommerade forskningsinstitutioner. Biobläcket kan blandas med levande celler för att skriva ut funktionella mänskliga vävnader och om den framtida forskningen är framgångsrik, kan tillslut hela mänskliga organ skrivas i 3D-bioskrivare. CELLINK's universella biobläck visar utmärkta resultat och kan användas i både CELLINK’s egna 3D-skrivare och 3D-skivare utvecklade av andra operatörer.