• BICO Group/

CELLINK lanserar ny pedagogisk plattform för bioprinting: CELLINK GO – Framtagen för att Revolutionera utbildningen

CELLINK offentliggör lanseringen av sin nya ungdomsvänliga 3D Bioprinter, CELLINK GO, framtagen speciellt för gymnasie- och universitetsutbildning.

"Vi har förstått att byggandet av en industri kräver utbildning, passion och en brinnande önskan om förändring. Under vår resa har vi insett att det finns ett stort ouppfyllt behov inom utbildningsområdet och ett behov av att låta studenterna lär sig mer genom hands-on-erfarenhet. Våra kunder har talat och vi är exalterade över att tillhandahålla en produkt som kommer att göra underverk för dem. Utbildningsvärlden förändras snabbt och studenterna hungrar efter verklig praktisk utbildning eftersom det ökar erfarenheten och förståelsen för utbildningen ", säger CELLINKs VD, Erik Gatenholm.

CELLINK GO, som utvecklats av CELLINK-teamet, ledd av hårdvaruchefen Johan Löfgren och produktutvecklaren Adam Micha, har som mål att revolutionera bioprintutbildningen för de yngre generationerna. Studenter mellan 14 och 20 år valdes ut för att hjälpa till med utvecklingen av CELLINK GO för att säkerställa enkelhet och lättanvända funktioner som kan hjälpa CELLINK GO in i klassrummet.

CELLINK GO-plattformen innehåller en Bioprinter, Biobläck, kit, läroplan och andra relaterade produkter och hanteras av en bärbar dator som garanterar att användaren snabbt kan lära sig att bioprinta olika material. CELLINKs mål är att arbeta intensivt inom utbildning för att hjälpa till att forma framtidens forskare genom att integrera 3D Bioprinting i utbildning.

Tillsammans med mobbningsförebyggande organisationerna Be Strong (bestrong.global), Speak Up (gospeakup.com/se/) och tre ledande bioprintsforskare Dr. Ali Khademhosseini, Dr. Angela Panoskaltsis-Mortari och Dr. George Christ, lanserar CELLINK anti-mobbningskampanjen "Fit for Science" i samband med lanseringen av CELLINK Go.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Gatenholm, VD                                    Gusten Danielsson, CFO
Telefon: +46 73 267 00 00                          Telefon: +46 70 991 86 04
E-post: eg@cellink.com                              E-post: gd@cellink.com

Kort om CELLLINK

CELLINK har skapat ett av världens första universella biobläck som idag används av många av världens mest välrenommerade forskningsinstitutioner. Ett biobläck kan blandas med levande celler för att skriva ut funktionella mänskliga vävnader och om framtida forskning är framgångsrik, på sikt, kompletta mänskliga organ i så kallade 3D-Bioskrivare. CELLINKs universella biobläck uppvisar utmärkta resultat och kan användas i såväl CELLINKs egenutvecklade 3D-Bioskrivare som i 3D- Bioskrivare utvecklade av andra operatörer. Mangold Fondkommission AB, tel: +46 8 5030 1550, är Bolagets Certified Adviser.