CELLINK öppnar kontor på Kyoto University i Japan

CELLINK har officiellt öppnat dörrarna till sitt nya kontor vid det ledande forskningsinstitutet på Kyoto-universitetet i Kyoto, Japan.

Det nya kontoret vid Kyoto-universitetets Innovation Hub kommer att fungera som grund för forskning, samt att underlätta relationer med medarbetare i Asien. På grund av den stora efterfrågan på CELLINKs teknik och den snabba partnerskapstillväxten i Asien har CELLINK beslutat att ytterligare etablera sig på den asiatiska marknaden.

"Innan vi började samarbetet med Kyoto-universitetet beundrade vi deras framgång, hårda arbete och engagemang för att påverka den medicinska forskningen. Nu när vi kan arbeta tillsammans med andra lysande sinnen runt om i världen är det endast himlen som sätter gränserna", förklarar Tomoko Bylund, CELLINK Försäljningsdirektör för Asien. "Vi är mycket exalterade över vad vi kommer kunna uppnå tillsammans, och vi ser fram emot att ansluta oss till våra asiatiska partners oftare."

Grundat 1897 är Kyoto-universitetet ett av Japans och Asiens främsta forskningsinstitut, och de kan stoltsera med att producerat många nobelpristagare och vinnare av andra prestigefyllda internationella priser genom åren.

En högprofilerad nobelpristagare är Dr Shinya Yamanaka, chef för Kyotuniversitetets centrum för iPS Cell Research och Application, CiRA. Dr Yamanaka tilldelades Nobelpriset 2012 i fysiologi eller medicin för hans upptäckt av iPS-celler.

Dessutom har Kyoto University's School of Medicine en stark tradition i att stödja läkemedelsforskning och andra utvecklingsinsatser inom ämnet. Nyligen lanserades Opdivo (ett anti-PD-1-antikroppläkemedel) tack vare forskningen av professor Tasuku Honjo och professor Nagahiro Minato.

Genom inrättandet av Innovation Hub Kyoto finns det numera särskilda faciliteter dedikerade till att fortsätta denna tradition, samt fortsätta att utökat stödet för utveckling av medicinska och diagnostiska enheter. Forskare och startups har en one-stop-shop för att skapa kontakter till stora företag och investerare.

"Kyoto-universitetets forskning inom medicin ger ett aktivt stöd till skapandet av företag inom hälsovårdsområdet baserat på den akademiska kunskapen vid Innovation Hub Kyoto. Vi lockar företag som kan samarbeta genom vår avancerade teknik och våra utvecklingsfärdigheter. CELLINK, som nu har ett kontor här, är ett startup från Sverige. Vi förväntar oss att CELLINKs avancerade teknik kommer att accelerera inte bara Kyotouniversitetet utan vår akademiska forskning. Jag hoppas att vårt samarbete kommer att bidra till ytterligare utveckling av människors välfärd. " - Dr. Yutaka Teranishi, biträdande direktör för Medical Innovation Center vid Kyoto University Graduate School of Medicine.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Gatenholm, VD                                  Gusten Danielsson, CFO

Telefon: +46 73 267 00 00                       Telefon: +46 70 991 86 04

E-post: eg@cellink.com                          E-post: gd@cellink.com

Kort om CELLLINK

CELLINK har skapat ett av världens första universella biobläck som idag används av många av världens mest väl­renommerade forskningsinstitutioner. Ett biobläck kan blandas med levande celler för att skriva ut funktionella mänskliga vävnader och om framtida forskning är framgångsrik, på sikt, kompletta mänskliga organ i så kallade 3D-Bioskrivare. CELLINKs universella biobläck uppvisar utmärkta resultat och kan användas i såväl CELLINKs egenutvecklade 3D-Bioskrivare som i 3D-Bioskrivare utvecklade av andra operatörer. Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 5030 1550, är Bolagets Certified Adviser.