CELLINK tecknar samarbetsavtal med MIT

CELLINK ingår ett samarbetsavtal med professor Robert S. Langers laboratorium vid Massachusetts Institute of Technology. Labbet är erkänt som det största biomedicinska laboratoriet i världen med över 100 forskare. Samarbetet är inledningsvis ett år, innefattande flera olika forskningsprojekt.

Ett projekt projektet syftar till att skapa en 3D-bioprintad hjärtklaff med fungerande mekaniska egenskaper genom användandet av elastiska polymerer och hydrogeler samt patientspecifika cellpopulationer. Målet är att kombinera CELLINKs teknologiplattform och MITs forskare för att producera en prototyp som i framtiden kan testas i en in vivo modell. Enbart i USA görs över 100 000 ventilbytesoperationer per år. Detta projekt kan ge en ny lösning där CELLINKs teknik skulle vara ett viktigt element för framgången för framtida hjärtklafstransplantationer.

Ett annat projekt handlar om det växande problemet med diabetes. I USA har 30 miljoner människor diabetes. En strategi för att hjälpa denna patientbas är att ersätta bukspottkörteln med modifierade autologa eller allogena insulinproducerande celler vilket skulle eliminera behovet av frekventa insulininjektioner. Svårigheten har varit att skapa implantat som överlever in vivo. I detta projekt kommer bioprinting att användas för att prova ett nytt tillvägagångssätt där hoppet är att få högre överlevnadsnivåer för celler samt högre insulinproduktion.

I projekten kommer CELLINK att vara teknikleverantör och leverantör av kompetens inom Bioprinting-tekniken. Forskningssamarbetet kommer förhoppningsvis att leda till verifierad teknik och framsteg inom respektive forskningsområde.

Erik Gatenholm, VD                                       Gusten Danielsson, CFO

Telefon: +46 73 267 00 00                           Telefon: +46 70 991 86 04

E-post: eg@cellink.com                                E-post: gd@cellink.com

Kort om CELLLINK

CELLINK har skapat ett av världens första universella biobläck som idag används av många av världens mest väl­renommerade forskningsinstitutioner. Ett biobläck kan blandas med levande celler för att skriva ut funktionella mänskliga vävnader och om framtida forskning är framgångsrik, på sikt, kompletta mänskliga organ i så kallade 3D-Bioskrivare. CELLINKs universella biobläck uppvisar utmärkta resultat och kan användas i såväl CELLINKs egenutvecklade 3D-Bioskrivare som i 3D-Bioskrivare utvecklade av andra operatörer. Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 5030 1550, är Bolagets Certified Adviser.